Pár éve, jó, mondjuk a 90-es évekig, még macerás volt télen elindulni az autóval. Manuális szívatót felhúzni, kicsit talán pumpálni, az idősebb autósok emlékeznek még erre. Manapság viszont az autók már pöcre indulnak.
A kérdés, hogy vajon van értelme percekig egy helyben állva járatni a motort? Ausztriában súlyos büntetés jár azért, ha valaki huzamos ideig helyben járatja a motort.
2018-ban egy klagenfurti autós 55 eurós (20 ezer forint) büntetést kapott, mert indulás előtt hosszan járatta a motort. Az ÖAMTC (osztrák autóklub) szerint a sofőrnek még szerencséje is volt, mert általában 100-200 eurós büntetést szoktak kiszabni ezért, de elvileg akár 5000 eurós (1,8 millió forint) bírság is járhatna. Az ok, a környezetszennyezés.
A lényeg azonban az, hogy a mostani autóknál semmi szükség a melegítésre. Olyannyira nincs, hogy maguk az autógyártók is felhívják erre a figyelmet a felhasználói kézikönyvekben. A mai motorok üresjáratban nagyon lassan melegednek, menet közben viszont hatékonyan és gyorsan üzemi hőmérsékletre kerülnek. Azt sem árt tudni, hogy a mai modern motorolajok kenőképessége hidegen is jó, nem marad kenés nélkül a motor hidegüzemben sem.
Az üzemi hőmérséklet eléréséig érdemes kerülni a magasabb fordulatszámon az erős gyorsítást,
vagy éppen az alacsony fordulatszámon történő erős terhelést. Azt azonban nem ajánlják, hogy a motor indítása után egyből induljunk. Érdemes mondjuk fél-egy percet járó motorral várni, de ez nagyjából annyi, mint amikor beköti magát az ember, majd ellenőrzi a műszereket - tartják a szakemberek akkor, amikor nulla fok körül van a hőmérséklet.
Mindez részletesen a vezess.hu videójából derül ki.