Infostart.hu
eur:
384.43
usd:
330.82
bux:
107297.46
2025. november 15. szombat Albert, Lipót
A H5-ös HÉV szentendrei végállomása 2021. június 9-én. Ezen a napon sajtótájékoztatót tartottak itt a H5-ös szentendrei HÉV-vonal és a végállomás megújulásáról. A tervek szerint 2026 elejére készül el az az új csomópont, amely magában foglalja a P+R parkolóházat, biciklitárolókat és közös rendszerbe fogja a HÉV- végállomást és a Volánbusz-pályaudvart. A kormány a szentendrei HÉV fejlesztését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítette, a döntés magában foglalja a H5-ös vonal és a szentendrei HÉV-végállomás felújítását.
Nyitókép: MTI/Mohai Balázs

Heves vita a HÉV-ről: indulhat a szentendrei vonal felújítása, de sok a kérdőjel

A kormány támogatja az ígért H5-ös, szentendrei HÉV felújítását és a műszaki tartalom „racionalizálását”. A Magyar Közlönyben megjelent erről egy határozat, amelyben nincsenek konkrét határidők és beruházási összegek. Vitézy Dávid szerint drágábbak és kisebb befogadóképességűek lesznek a szerelvények, a kormány „lebutítja” a beruházást, és a többi HÉV-vonal fejlesztéséről már szó sem esik.

Megjelent a Magyar Közlönyben a szendendrei HÉV felújításáról szóló határozat, de ez határidő vagy beruházási összeg említése nélkül egyelőre csak annyit ígér, hogy egyetért a fejlesztés korábbi műszaki tartalmának racionalizálásával, a teljesítési szakaszban lévő tervezési szerződés lezárásával és a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás megindításával – írja a Porfolio összefoglalója.

Lázár János építési és közlekedési miniszter még júliusban tett ígéretet arra, hogy a kormány először a H5-ös HÉV-et fogja felújítani, beleértve a teljes pályát, a pálya melletti vasútállomásokat, állomásokat. Akkor azt is említette, hogy 54 új HÉV szerelvény beszerzése fog elindulni még ebben az évben – a nyílt eljárású versenypályázat végül a múlt héten, október 29-én, szerdán jelent meg az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében.

Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója a múlt héten a Facebookon jelentette be, hogy „szerdán elindult 54 darab, egyenként 600 utas szállítására képes, modern, alacsonypadlós HÉV-szerelvény beszerzése”, hozzátéve, hogy

az első 18 járműnek 2029 végéig meg kell érkeznie.

Az első 18 új jármű fedezetéül jelentős részben a fel nem függesztett uniós források szolgálnak. Tekintettel arra, hogy ezeknek az IKOP Plusz forrásoknak az időbeli felhasználása rendkívül szigorúan szabályozott, az első 18 járműnek meg kell érkeznie és munkába is kell állnia legkésőbb 2029. december 31-ig – fejtette ki a vezérigazgató. „Ez azt jelenti, hogy 4 éven belül a szentendrei H5 HÉV vonalán végre kézzel foghatóvá válik az a pálya- és járműflotta-megújítási program, amiért a MÁV csoportnál régóta, sokan és nagyon sokat dolgoztak. Fontos mérföldkő ez, Magyarország legforgalmasabb vasúti szolgáltatása végre megújulhat” – tette hozzá.

Vitézy Dávid szerint azonban

nemcsak sokkal drágábbak, hanem a kiírás szerint rövidebbek és kisebb befogadóképességűek lesznek az új járművek. Szerelvényenként százzal kevesebb utast tudnak majd szállítani

a korábban beérkezett ajánlatokban szereplő járművekhez képest. Ráadásul oldalanként csak 12 ajtót írt elő a MÁV, miközben a BFK számításai négy éve világosan kimutatták: 14 ajtó alá nem lehet menni a HÉV-ek érdemi lassítása nélkül. A jelenlegi járműveken, bár lépcsőzni kell, de 18 ajtó van oldalanként
– mutatott rá a különbségekre Vitézy Dávid, aki akkoriban a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójaként felügyelte a pályázatot. Közölte még: erősen kétségesnek tartja, hogy a jelenlegi tender alapján készülő járművek 2029 végére megérkezhessenek.

Most a Magyar Közlönyben megjelent határozatot Vitézy Dávid így kommentálta: „Orbán Viktor Lázár János javaslatára a H5 szentendrei hév műszaki tartalmának “racionalizálásáról” hozott kormánydöntést. Milyen szép szó… Persze a konkrétan elmaradó műszaki tartalomról, új tervekről egy szó sincs, egy éjszakai pár mondatos kormányhatározattal intézik el a százezrek közlekedését meghatározó infrastruktúra jövőjét”. Hozzátette: „Úgy látszik, a budapesti és az agglomerációs utasok nem számítanak - ezt jelenti ugyanis ez a “racionalizálás”.” ... Persze a szentendrei vonal utasai még így is jobban járnak, mint a ráckevei, gödöllői vagy csepeli hév utasai, ahol már racionalizálás sincs. Az elmúlt négy év mérlege világos: Lázár János a hév-vonalak fejlesztését leállította, és a H6, H7, H8, H9 vonalakon belátható időn belül már nem is ígérik a felújításukat és az új járműveket sem. Szégyen és gyalázat” – írta a döntésről a Facebookon Vitézy Dávid.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor országjárása első állomásán, Győrben: „veszély van!”
Cikkünk frissül

Orbán Viktor országjárása első állomásán, Győrben: „veszély van!”

Győrben kezdte országjárását a kormányfő, a nagyobbik kormánypárt elnöke. Olyan érzései vannak, mint amiket a történetírók leírtak az első világháború előtti időszakról. Ukrajna ügyében reagált arra a vádra, mely szerint a magyar narratíva gyakran egybeesik az orosszal. A háború fenyegetettség mentén szerinte össze kell szednie magát. A háború elején az oroszok szerinte azt ajánlották, hogy két megyét adjanak át az ukránok, és ne lépjenek be a NATO-ba. Erre az ukránok angolszász nyomásra nemet mondtak, ezek után az orosz igény négy megyére vonatkozik már, erre viszont most már a nyugat nem talál eszközt. Az Írország elleni vasárnapi vb-selejtezőn kiderül, "milyen férfiak vagyunk".
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.11.17. hétfő, 18:00
Nemes Imre
országos főállatorvos, a Nébih elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×