Infostart.hu
eur:
382.01
usd:
327.82
bux:
108992.51
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: magyarepitok.hu

Óriási átalakítás a Balatonon, még búvárokat is be kellett vetni

Hamarosan átadják a megújult balatonfüredi mólót és kikötőt.

A végéhez közeledik Balatonfüreden a személyhajó kikötő megközelítését szolgáló bejáró móló és vitorláskikötő átfogó felújítása – írja a magyarepitok.hu.

Megerősítették a bejárómóló szerkezetét, kicserélték a kikötőt kiszolgáló – a mólón keresztül haladó – közműveket, felújították a keleti és a nyugati oldalon összesen 38 kishajót kiszolgáló kikötési pontokat a szükséges segédszerkezetekkel és infrastruktúrával együtt. A projekt keretében újjászületik a partot és a mólót összefűző 19,8 méter hosszú híd is. A felújítás során a Tagore sétánnyal harmonizáló új kőburkolatot kap a kikötő, így egy új elegáns találkozási hellyel is gazdagodik Balatonfüred.

Az első füredi kikötőt 1845-ben ideiglenes jelleggel, fából építették. Szűk egy évszázaddal később, 1935-ben láttak neki, szigetszerű kialakítással egy tartós szerkezet megépítésének, így készült el a mólófej, amelyet röviddel ezután összekapcsoltak a sétánnyal. A kikötői medence vízcseréjét előbb egy 15, majd 1979-től egy 19,8 méteres híddal biztosították. Azóta átfogó felújítást nem végeztek az építményen, csak állagmegóvó munkálatokat.

Eredetileg, a kikötő nyugati oldalán mintegy 86, míg a keleti oldalon lévő 37 méteres kőfal elé, festett acél oszlopos előregyártott vasbeton panelsor épült volna, hasonlóan a kőburkolatú rézsűs szakaszhoz. A meglévő partfal rossz állapota és a terveltérések miatt, ezt azonban nem lehetett megvalósítani, így új műszaki megoldást kellett találni. A rézsűburkolat állékonyságát megerősítették, a lábazati kőszórás hiánya miatt a móló falazatát pedig egy hazánkban ekkora projektnél még soha nem alkalmazott amerikai fejlesztésű technológiával, a vasbeton kitöltésű Truline PVC szádpanel elemekkel építették meg. Ezenkívül a móló szintjét betontöltéssel 15 centiméterrel megemelték.

A projekt érdekessége, hogy egyes munkafolyamatok a víz alatt folytak, például a partfal építése és kapcsolódó munkái, vagyis a kőszórás és a hátrahorgonyzás a hevedergerenda elhelyezésével. A vízépítési munkák nagy részét egy forgó kotróval felszerelt úszó munkagéppel kivitelezték. A tómedret érintő munkálatokat természetvédelmi szakértő felügyelete mellett végezték el, de szükség volt kiegészítő búvármunkára, főként a feltárásoknál, a partfal hátrahorgonyzási, valamint a híd melletti csatlakozó szakaszok munkáinak során.

A munkálatok révén a kikötő felső sétánya 30, a móló 100 centiméterrel lett szélesebb. Az alsó sétányok esetében ez az érték 50 centiméter, bár ez a tájépítészeti elemek miatt kevéssé válik érzékelhetővé.

A kivitelező tervei szerint hetekkel a véghatáridő előtt július közepén elkészülnek.

Címlapról ajánljuk
Karácsonyi roham ide vagy oda, a kereskedelmi szövetség borúsnak látja a helyzetet

Karácsonyi roham ide vagy oda, a kereskedelmi szövetség borúsnak látja a helyzetet

Az Országos Kereskedelmi Szövetség álláspontja szerint még egy erős karácsonyi roham sem fogja egyenesbe hozni a kiskereskedelmi forgalom éves alakulását. Kozák Tamás, az OKSZ főtitkára szerint az árrésstopnak nincs jelentős hatása az élelmiszer-kereskedelem növekedésére, miközben az intézkedés jelentős károkat okoz az üzletláncoknak.

Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

A Kossuth rádióban kezdte pénteki munkanapját a miniszterelnök. Elmondta: ha a háborút a harctéren kell megoldani, a fenyegetettség nőni fog – fogalmazott. Beszélt az orosz energiától való függésünkről, a gyenge Európáról, a Tisza Párt állítólagos programjáról és a kettős állampolgárság népszavazásának évfordulójáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×