Még a Covid-veszélyhelyzet idején egy kormányrendeletben szabályozták azt, hogy nem kötelező műszaki vizsgára vinni a járműveket. Az intézkedés célja alapvetően az volt, hogy csökkentsék a személyes kontaktokat a koronavírus-járvány kellős közepén. A kedvezmény azokra az autókra vonatkozott, melyeknek a műszaki vizsgája 2020. március 11. és 2022. május 31. között járt le. Ez azt jelentette, hogy hiába járt le a vizsga érvényessége – a Covidra való tekintettel –, nem volt kötelező megújítani. 2022. június elsejétől pedig minden érintettnek hatvan nap állt a rendelkezésére, hogy pótolja a műszaki vizsgáztatást.
A Magyar Vizsgaállomások és Vizsgabiztosok Szakmai Testületének (MVVSZ) elnöke azt mondta az InfoRádióban, hogy a jelentkezéseket illetően jelenleg „nem olyan súlyos a helyzet, mint két évvel ezelőtt”, amikor a szervezet először „még csak” 400 ezer érintett járműről szerzett tudomást, de később
egy belügyi nyilvántartás alapján kiderült, hogy egymillió gépjárműnek nem volt műszaki vizsgája.
„Akkor elindult a nagy roham” – jegyezte meg Temesvári Ferencné.
A mostani időszakot nem jellemzi ekkora túljelentkezés, de jelenleg is nagy az érdeklődés, az MVVSZ elnöke úgy értesült, hogy szinte majdnem az összes hazai vizsgálóállomás előjegyzésre dolgozik. A legnagyobb leterheltségről a közép-magyarországi régióból érkeztek hírek, ahol sok esetben akár két-három hetet is várni kell arra, hogy időpontot kapjanak az autótulajdonosok. Az országos átlagot nézve viszont
négy-öt nap alatt meg lehet oldani a járművek műszaki vizsgáztatását.
A vizsga hatósági ára 2006 óta nem változott, a személygépkocsik esetében továbbra is 16 290 forintot kell fizetni. Ugyanakkor Temesvári Ferencné kiemelte, hogy a független vizsgálóállomásokon egy előzetes átvizsgálás is része a hatósági műszaki vizsgának, ami azonban egy külön szolgáltatás, ennek a díja pedig változott az évek alatt, így érdemes tájékozódni.
Idősebb gépjárművek esetében viszont adott esetben nagyobb javításokra is szükség lehet, ami még tovább növelheti a költségeket. Az MVVSZ elnöke elmondta: a hatósági vizsga során fennáll a kockázata, hogy egy jármű azonnal „megbukhat”, a független vizsgálóállomásokon viszont előtte tüzetesen átvizsgálják a járműveket, és ha feltárnak valamilyen hibát vagy hibákat, akkor „nem bukik meg rögtön a jármű, hanem
vagy elküldik szerelőhöz, vagy az adott vizsgálóállomáson megtörténik a javítás”.
Természetesen utóbbi esetben plusz kiadásokkal kell számolni.
Temesvári Ferencné hozzátette: ha a műszaki vizsga még érvényes, de a vizsgálóállomás nem tud időpontot adni az autótulajdonosnak addig a napig, amikor lejár az előző műszaki, akkor a jogszabály szerint kap egy igazolást az érintett. „Ezzel kvázi meghosszabbodik az érvényességi idő addig az időpontig, amikor már tudja fogadni a járművet a vizsgálóállomás. Ezzel gyakorlatilag már megkezdődik az érintett autós járművének műszaki vizsgája, hiszen a kezében van egy hivatalos közigazgatási eljárási igazolás” – magyarázta a Magyar Vizsgaállomások és Vizsgabiztosok Szakmai Testületének elnöke.