Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Nyitókép: BKK

Nagy cserében állapodott meg Karácsony Gergely és Lázár János

Megcserélték néhány projekt finanszírozását és ezáltal határidejét is az uniós pénzek "befagyasztása" miatt.

Gondba került a MÁV a HÉV-szerelvények uniós forrásból történő finanszírozásával, azt ugyanis eredetileg a helyreállítási alapból (RRF) fizették volna. Az RRF Brüsszel által már elfogadott tervében 289 milliárd forint értékben, száz százalékos támogatású projektként szerepelt az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. A fenntartható zöld közlekedésre megítélt források több mint felét költötte volna erre a kormány.

Ám most csak lassan nyílnak meg az uniós pénzcsapok, azok jó része még zár alatt van, ráadásul ha fel is oldják, csak 2026 augusztusáig érhetők el. Ez akkor is kevés idő lenne, ha már gyártanák az új HÉV-járműveket, de ettől még nagyon messze van a projekt, a tendert sem írták még ki.

Már a közelmúltban lezárult bérlet-krízis előtt javaslatot tett Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter Budapest főpolgármesterének arra, hogy a 2021-2027 közötti uniós pénzügyi ciklus IKOP Plusz alapjának terhére valósítsák meg a beruházást, és ettől Budapest vezetése nem is zárkózott el. Végül a bérletek kölcsönös elfogadásáról szóló tárgyaláson egyezett meg ebben Lázár János és Karácsony Gergely (a Brüsszelben már "leokézott" terveken csak Budapest hozzájárulásával lehetett változtatni).

Így most a fővárosi villamosbeszerzéseket, valamint a villamosvonal- és trolihálózat-bővítéseket szorítja a 2026 nyári határidő.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes az ügyről beszámoló Népszavával azt közölte, hogy a 2022 októberében már megrendelt 20 rövid villamos, illetve a most megrendelt további 31 villamos (26 rövid és 5 hosszú jármű) 2024. szeptember végétől áll majd fokozatosan forgalomba, az utolsó villamos átadási határideje 2026. augusztus 31. Az Európai Unió támogatásával érkező villamosokkal jelentősen bővülhet az alacsony padlós szolgáltatás Budapesten. A villamosok energiahatékonyak, ugyanis a fékezés során keletkező energiát – amennyiben a felsővezeték hálózat fogadóképes – visszatáplálják a hálózatba. A főváros 54 milliárd forint Európai Uniós forrásból vásárolja meg a járműveket.

Ezenfelül 23 milliárd forintból fejlesztenék a villamos-infrastruktúrát is, illetve további 10 milliárdot a most vásárolt új trolibuszok által használt hálózat fejlesztésére költene a főváros. A projektek megfelelően elő vannak készítve, így a 2026-os RRF határidő előtt befejezhetőek – magyarázza Kiss Ambrus, aki rögtön azt is hozzátette, hogy ezzel együtt a cseréhez minél előbb, de legalább március végéig alá kell írni a támogatási szerződéseket, amivel a kormánynak van most elsősorban feladata.

A főváros azt is kikötötte, hogy a cserével érintett projektek műszaki tartalma nem csökkenhet, ahogy a támogatás intenzitása sem, vagyis az, hogy a teljes költség hány százalékát fizeti az unió.

A lap megjegyzi: mindent összevetve a cserével érintett források a HÉV-projekt eredetileg számított költségének felét sem teszik ki. Így az Építési és Közlekedésmi minisztériumnak további megoldásokat kell kitalálnia, ha teljesen uniós forrásból akarja felújítani a HÉV-eket.

Karácsony Gergely az üggyel kapcsolatban a Facebookon azt írta: a főváros sietett a kormány segítségére: "hozzájárultunk ahhoz, hogy a mi jobban előkészített közlekedési fejlesztéseink kerüljenek át a két és fél év múlva záruló pénzügyi alapokba, így a kormány nyert plusz három évet a HÉV-ek felújítására" - fogalmazott a főpolgármester.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: már újabb oka is van a háborúra az uniós országoknak, mert odatették a pénzüket Ukrajnába

A Digitális Polgári Körök által szervezett háborúellenes gyűlések közül a legnagyobbra került sor Szegeden szombaton, a Lázár János országjárásának szegedi programjával összekötött eseményen felszólalt a kormányfő is. Arról beszélt, hogy 2026 az utolsó választás az európai háború előtt, a szankciók és a háború 20 milliárd eurót vett el Magyarországtól, a javító-nevelő intézetek most nem jól működnek, a büntetés-végrehajtás alá kell rendelni őket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×