eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: BKK

Nagy cserében állapodott meg Karácsony Gergely és Lázár János

Megcserélték néhány projekt finanszírozását és ezáltal határidejét is az uniós pénzek "befagyasztása" miatt.

Gondba került a MÁV a HÉV-szerelvények uniós forrásból történő finanszírozásával, azt ugyanis eredetileg a helyreállítási alapból (RRF) fizették volna. Az RRF Brüsszel által már elfogadott tervében 289 milliárd forint értékben, száz százalékos támogatású projektként szerepelt az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. A fenntartható zöld közlekedésre megítélt források több mint felét költötte volna erre a kormány.

Ám most csak lassan nyílnak meg az uniós pénzcsapok, azok jó része még zár alatt van, ráadásul ha fel is oldják, csak 2026 augusztusáig érhetők el. Ez akkor is kevés idő lenne, ha már gyártanák az új HÉV-járműveket, de ettől még nagyon messze van a projekt, a tendert sem írták még ki.

Már a közelmúltban lezárult bérlet-krízis előtt javaslatot tett Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter Budapest főpolgármesterének arra, hogy a 2021-2027 közötti uniós pénzügyi ciklus IKOP Plusz alapjának terhére valósítsák meg a beruházást, és ettől Budapest vezetése nem is zárkózott el. Végül a bérletek kölcsönös elfogadásáról szóló tárgyaláson egyezett meg ebben Lázár János és Karácsony Gergely (a Brüsszelben már "leokézott" terveken csak Budapest hozzájárulásával lehetett változtatni).

Így most a fővárosi villamosbeszerzéseket, valamint a villamosvonal- és trolihálózat-bővítéseket szorítja a 2026 nyári határidő.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes az ügyről beszámoló Népszavával azt közölte, hogy a 2022 októberében már megrendelt 20 rövid villamos, illetve a most megrendelt további 31 villamos (26 rövid és 5 hosszú jármű) 2024. szeptember végétől áll majd fokozatosan forgalomba, az utolsó villamos átadási határideje 2026. augusztus 31. Az Európai Unió támogatásával érkező villamosokkal jelentősen bővülhet az alacsony padlós szolgáltatás Budapesten. A villamosok energiahatékonyak, ugyanis a fékezés során keletkező energiát – amennyiben a felsővezeték hálózat fogadóképes – visszatáplálják a hálózatba. A főváros 54 milliárd forint Európai Uniós forrásból vásárolja meg a járműveket.

Ezenfelül 23 milliárd forintból fejlesztenék a villamos-infrastruktúrát is, illetve további 10 milliárdot a most vásárolt új trolibuszok által használt hálózat fejlesztésére költene a főváros. A projektek megfelelően elő vannak készítve, így a 2026-os RRF határidő előtt befejezhetőek – magyarázza Kiss Ambrus, aki rögtön azt is hozzátette, hogy ezzel együtt a cseréhez minél előbb, de legalább március végéig alá kell írni a támogatási szerződéseket, amivel a kormánynak van most elsősorban feladata.

A főváros azt is kikötötte, hogy a cserével érintett projektek műszaki tartalma nem csökkenhet, ahogy a támogatás intenzitása sem, vagyis az, hogy a teljes költség hány százalékát fizeti az unió.

A lap megjegyzi: mindent összevetve a cserével érintett források a HÉV-projekt eredetileg számított költségének felét sem teszik ki. Így az Építési és Közlekedésmi minisztériumnak további megoldásokat kell kitalálnia, ha teljesen uniós forrásból akarja felújítani a HÉV-eket.

Karácsony Gergely az üggyel kapcsolatban a Facebookon azt írta: a főváros sietett a kormány segítségére: "hozzájárultunk ahhoz, hogy a mi jobban előkészített közlekedési fejlesztéseink kerüljenek át a két és fél év múlva záruló pénzügyi alapokba, így a kormány nyert plusz három évet a HÉV-ek felújítására" - fogalmazott a főpolgármester.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×