Az uniós tanács közleménye szerint a tagállamok, valamint a Franciaországot, Németországot, Olaszországot, Japánt, az Egyesült Királyságot, az Egyesült Államokat és Kanadát tömörítő G7-csoport tagjainak megállapodása értelmében a dízelolaj legmagasabb ára hordónként 100 dollár, míg az olcsóbb termékeké hordónként 45 dollár lehet.
A vasárnaptól érvényes megállapodás 55 napos átmeneti időszakot határoz meg azokra az orosz kőolajtermékekre, amelyeket február 5. előtt vásároltak meg és rakodtak hajóra, illetve április 1. előtt végleges rendeltetési helyükön kirakodnak.
A megállapodás lehetővé teszi, hogy a kereskedők tengeren orosz olajat szállítsanak unión kívüli országokba, feltéve, hogy annak ára szigorúan a felső határ alatt marad. A rendelkezés keretében egyúttal megtiltják, hogy bárki az orosz olajtermékek exportját könnyítő szolgáltatásokat - szállítás, biztosítás, finanszírozás - biztosítson abban az esetben, ha a termékeket az árplafon felett értékesítették.
Az uniós tanács március közepétől havi rendszerességgel felülvizsgálja a mechanizmust, amely alapján az árkorlát a jövőben módosítható,
hogy reagálni lehessen a piaci fejleményekre. Az ársapkát a részt vevő országok mindegyike azonos időben vezeti be a megfelelő hazai jogi eljárásain keresztül.
A rendelet kiegészíti az Oroszországból származó nyersolaj 2022. december 5. óta hatályos, hordónkénti 60 dolláros árplafonjáról szóló megállapodást, és a tengeren szállított nyersolaj és kőolajtermékek Európai Unióba történő behozatalára vonatkozó teljes uniós tilalmat - tették hozzá.
Az ársapkát Oroszország ukrajnai háborújára válaszul vezették be.
Az intézkedés elsősorban a gázolaj piacán okozhat problémát
Az EU nem rendelkezik elegendő finomítókapacitással, napi 1-1,5 millió hordó gázolajimportra szorul. E mennyiségnek több mint a felét eddig Oroszországból szerezte be az unió - közölte a fentiekkel kapcsolatban Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitika üzletágának vezetője a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában.
Az üzemanyag-kereskedők az elmúlt hetekben igyekeztek tartalékokat képezni, a készletek 25-30 napnyiról akár 40 napnyira is nőhettek, így a következő napokban, hetekben még nem lesznek ellátási problémák - mutatott rá.
- Magyarország korábban mentességet kapott az Oroszországból csővezetéken érkező nyersolaj importjára vonatkozó szankció alól.
- Kedvező az országnak az is, hogy a régióban mentességet kapott finomítókban előállított üzemanyagot olyan arányban tovább lehet értékesíteni, amilyen arányban nem orosz eredetű nyersolajat tartalmaz.
- Ugyanakkor a magyar üzemanyagpiac fenntartható ellátásához szükség van importra, ezért Magyarország sem vonhatja ki magát az európai árfolyamatokból.
Hortay Olivér egyúttal nagyon súlyos, abszurd javaslatnak nevezte azt az uniós szankciós elképzelést, amely az összes orosz fosszilis energiahordozó - köztük a földgáz, azon felül pedig a nukleáris fűtőelemek - behozatalát megtiltaná. Úgy vélte, a javaslatnak nagyon súlyos következményei lennének, és akár az áramellátásban is súlyos problémákat okozhat.
A várható piaci folyamatokról Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője hosszan beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában - a beszélgetést alább megtekinthetik.