eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Hand refilling the car with fuel at the refuel station, the concept of fuel energy
Nyitókép: Koonsiri Boonnak/Getty Images

"Saját kkv-szektorunkat szankciókkal fektetjük ki" – kiakadtak a független benzinkutasok, a pénzüket akarják

Az üzemanyagárstop bevezetése óta folyamatosan érkeznek a hírek arról, hogy nagyon nehéz helyzetben vannak a hálózathoz nem tartozó kisebb kutak üzemeltetői. A Független Benzinkutak Szövetségének elnökét egyebek mellett arról kérdeztük, hogy az ársapka-e a gond, vagy inkább az, hogy nem kapják meg az állam által beígért támogatást.

Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke az InfoRádióban arra hívta fel a figyelmet, hogy míg a magyar kormány Brüsszelben nagyon komoly harcot folytat az ársapka és a szankciók ellen, addig Magyarországon mind a kettőt alkalmazzák.

Hozzátette: úgy érzik, múlt év novemberében elvették a megélhetésüket, mert az a kormányzati támogatás, amit kapnak, csepp a tengerben ahhoz, hogy a túlélésük biztosított legyen.

Szerinte

azok a kutasok, akik még nem zártak be, más vállalkozásaikból csoportosítanak át forrásokat, eszközöket értékesítenek, illetve „feltört betéteikből” tartják fönn a működésüket.

„Tehát lehetetlen állapotba kerültünk, (…) a helyzet tarthatatlan” – nyomatékosította Egri Gábor, aki szerint eközben a magyar olajvállalat – mind a kitermelés, mind a feldolgozás oldalán „horrorisztikus” nyereséget ér el, ahogyan a magyar költségvetés is kiemelkedő bevételt generál az üzemanyagot terhelő adójellegű befizetések révén (áfa, jövedéki adó és készletezési díj).

Azzal kapcsolatban, hogy hogyan próbálják meg kikényszeríteni a változást, a szövetség elnöke emlékeztetett: folyamatosan próbálnak kommunikálni a kormányzattal, és bár úgy véli, egyre nagyobb az elkeseredettség ebben az országos lefedettségű vállalkozói körben – „nagyon indulatos hangok vannak” –, bízik abban, hogy békés marad a helyzet.

Azt is megerősítette, hogy

mintegy fél száz független benzinkutas cég fordult beadvánnyal a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához, illetve a magyar Alkotmánybírósághoz.

Egri Gábor tehát azt valószínűsíti, hogy a magyar kormány által kivetett „szankció” árát előbb-utóbb ki fogja fizetni számukra a költségvetés, illetve az adófizetők.

Mások mellett azt is kiemelte, a független benzinkút-üzemeltetők a vidék vállalkozói, így az ő becsődöltetésük jelentős veszteséget jelentene a magyar kkv-szektornak is. A szövetség elnöke szerint nem jó gazdaságpolitika az, hogy „a külföldről beáramló tőkének mindent megteszünk, szinte lefekszünk, a saját kkv-szektorunkat viszont szankciókkal kifektetjük”.

Megjegyzendő, a Független Benzinkutak Szövetsége 180 céget számlál, és mintegy 350 kutat fog össze, amik összességében 4-5 ezer munkavállalót foglalkoztatnak.

Egri Gábor szerint az átmeneti vagy végleges bezárások miatt

az autósok is óriási árat fognak fizetni,

mert ezek a kutak stabilizálták az árszínvonalat. Emlékeztetett: a független kutak korábban olcsóbbak voltak, mint a nagyobb hálózatok, de az ebből eredő árversenyt már felszámolták Magyarországon, és már az utóbbiak határozzák meg az árakat. Ráadásul a vevői kör is a nagyobb hálózatokhoz koncentrálódott, miután a Mol lekorlátozta az egyéb vállalkozások ellátását – tette hozzá.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×