A Mozdonyvezetők Szakszervezete az eredménytelenül lezárult kollektív munkaügyi vita után úgy döntött, hogy 2022. március 10-én 0 órától határozatlan ideig sztrájkot hirdet a vasúti személy- és áruszállításra egyaránt - mondta az InfoRádiónak a szakszervezet elnöke, Barsi Balázs.
"Egyhangúlag, ellenszavazat nélkül döntöttünk erről. Mindaddig fenntartjuk, amíg a követelésünket nem teljesítik: a 2021-es 0 százalékos béremelést és a magas infláció miatti keresetveszteséget kompenzálják!" - nyomatékosította Barsi Balázs.
Hogy mekkora a veszteség és milyen kompenzációval számolnak a mozdonyvezetők, arról azt mondta, bruttó 500-600 ezer forint évente.
"Bármilyen megoldásra nyitottak vagyunk, ami ezt a kompenzációt részben vagy egészben teljesíti, de ilyen ajánlatot a tavaly októberben indult egyeztetési eljárás folyamán még nem kaptunk a MÁV-tól" - szögezte le.
A "bármilyen megoldás" alatt egyösszegű kifizetéssel is számolnak, ebben az esetben
bruttó 546 ezer forintos követelésük van, de "beérnék" egy 363 ezer forintos SZÉP-kártyás feltöltéssel is,
de ezekre a felvetésekre sem kaptak semmilyen választ. Mint mondta, azért is lett szükség a sztrájkra, hogy a követelésüket nyomatékosítani tudják.
Ha ezek teljesülnek, akkor a 2022-es év ezek után már "rendben lesz", a MÁV-Volán csoport valamennyi munkavállalója 10 százalékos alapbéremelésben részesült.
"A munkavállalók nagy többsége ennél jóval magasabb béremelést kapott, mert a minimálbér és a garantált bérminimum közel 20 százalékos emelése miatt bértorlódás keletkezett. Ezt úgy kezelte a MÁV-Volán csoport vezetése a szakszervezetekkel együtt - a Mozdonyvezetők Szakszervezete kivételével -, hogy pont ott húzta meg a bértorlódás kezelésének felső határát, ahol a mozdonyvezetők bére kezdődik. Tehát a mozdonyvezetők, a mérnökök és egyéb kvalifikált munkát végzők a vasútnál éppen kiestek ebből" - magyarázta Barsi Balázs.
Törvény szabályozza a "még elégséges szolgáltatás" tartalmát. Ez az elővárosi közlekedésben például azt jelenti, hogy naponta
a vonatok 66 százalékának kell közlekednie nagy általánosságban, a regionális és távolsági közlekedésben pedig a vonatok 50 százalékának.
Az árufuvarozásra és az egyéb kiszolgáló vonatok közlekedésére nem vonatkozik a "még elégséges szolgáltatás", ott akár a vonatok mindegyike a helyén maradhat éjjel.