Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Járókelők a Corvin közben, amely az Országgyűlés 2011 novemberében elfogadott, a kulturális örökség védelméről szóló törvénymódosítása értelmében szerepel a történelmi emlékhelyek listáján.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

Mesés átalakulás előtt a Corvin-negyed metróállomása – képek

Az M3-as metró Corvin-negyed állomása komoly várostörténeti jelentőséggel bír, amelyet a Swietelsky munkájával korszerűsítenek.

A magyarepitok.hu folyamatosan tudósított már korábban is az M3-as metró felújításáról, és ehhez kapcsolódóan bemutatják az államosok múltját, jelenét és jövőjét.

Ehhez illeszkedően legfrissebb cikkükben a Corvin-negyedet veszik górcső alá.

Kiemelt csomópont a városlakók számára

A Corvin köz az 1956-os forradalom és szabadságharc ikonikus helyszínéül szolgált, és a szovjet megszállás ellen folytatott fegyveres ellenállás legfontosabb területei közé tartozott. A harcokban az 1922-ben megnyílt Corvin mozi is megrongálódott illetve kigyulladt.

Semmelweis Egyetem Levéltára Corvin (Kisfaludy) köz, Corvin mozi, Adományozó: 1952/fortepan.hu
Adományozó: Semmelweis Egyetem Levéltára Corvin (Kisfaludy) köz, Corvin mozi, 1952/fortepan.hu

A Semmelweis Klinikák és a Kálvin tér közötti megállót 1976. december 31-én adták át az M3-as metróvonal első szakaszával. Ekkor még Ferenc körút volt a megálló neve egészen 2011-ig. Józsefváros ezen része 2009-ben lépett a fejlődés útjára. A városrehabilitációs beruházás részeként iroda- és lakóházakkal illetve bevásárlási lehetőségekkel gazdagodott a környék.

A Corvin téri metróállomás középperonos kialakítású, ötalagutas létesítmény, amely csaknem 27 méterrel van a felszín alatt.

Az állomás kijárata a Nagykörút–Üllői út kereszteződése alatt lévő aluljáróba torkollik, innen lehet a felszínre jutni. Rendkívül fontos csomópont, hiszen az M3-as metróvonal itt találkozik a Nagykörúton közlekedő 4-es és 6-os villamosvonallal, emiatt kiemelt átszállóhely Buda, illetve a VII. és VIII. kerület felé.

Haladnak a bontási munkálatok

Az állomáson a bontási munkák már meg is kezdődtek; elbontották az eddig üzemben lévő szellőzőmotorokat, valamint azok gépalapjait és a géphez tartozó vasbeton elválasztó falat. Lejjebb haladva, a peron szinten pedig szintén elbontották az álmennyezet jelentős részét, valamint a peron jellegzetes, metrókék színű oldalfalburkolatát – írja a magyarepitok.hu.

Corvin negyed metróállomás felújítás alatt. Bernát Benjámin/magyarepitok.hu
Corvin negyed metróállomás felújítás alatt. Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

A bontási munkálatok ezzel nem értek véget: a lejtaknában teljes mértékben eltávolították a meglévő négy mozgólépcsőből hármat, valamint az oldalfal- és mennyezetburkolatokat is. Az aluljáró szinten pedig szintén az oldalfal, valamint a metró gumipadló burkolatokat váltják le.

Az állomás legtöbb üzemi területében a gépészeti bontások is elkezdődtek, az elektromos hálózat világítási részét nagyrészt elbontották. Ezzel egyidőben telepítették az ideiglenes segédüzemi transzformátort.

Új lift emeli majd az utasokat

Az átalakulás után a négy mozgólépcső között egy ferde liftet helyeznek el, melynek kialakítása világszinten is ritkaságnak számít. Emellett a kivitelezés fontos szempontja, hogy a felvonó megközelítése és használata is akadálymentesen valósuljon meg. A felújítás kiterjed:

  • a padló- és kőburkolatokra,
  • valamint az oldalfali lemezburkolatokra is.

Az építés különlegessége, hogy a tartószerkezet egy részét láthatóvá teszik. Ezenkívül a falak festett lemezburkolatokat fognak kapni, a peronon és a lejtaknában pedig új, 3D-s mennyezetburkolat készül, valamint megújul a peron kőburkolata is.

Budapest, 2020. október 22.
A megújult Népliget állomás a 3-as metróvonal felújított déli, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszának átadásán 2020. október 22-én.
MTI/Máthé Zoltán
Budapest, 2020. október 22. A megújult Népliget állomás a 3-as metróvonal felújított déli, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszának átadásán 2020. október 22-én. MTI/Máthé Zoltán
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×