Infostart.hu
eur:
387.63
usd:
330.92
bux:
0
2025. december 19. péntek Viola
Összeroncsolódott személyautó a 42-es főúton, Berettyóújfalu és Földes között 2020. július 7-én. A balesetben egy személyautó, egy kistehergépkocsi és egy kamion ütközött össze. Az autó vezetője a helyszínen meghalt.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Mindenki örülhet, rég nem volt ilyenre példa az utakon

96 emberrel kevesebb halálos áldozatot követeltek az idei első nyolc hónapban a közúti balesetek a tavalyi év azonos időszakához képest.

Sokan első reakcióként vágják rá a tényre, hogy „a járványveszély idejében kevesebben autóztak, persze, hogy kevesebb volt a baleset”. De ez csak részint igaz – hívja fel a figyelmet a Kreszváltozás.hu. A baleseti halálesetek számának mérséklődése ugyanis a tavasz elmúltával nem állt meg, miközben a forgalom visszatért. Sőt, nyaralóhelyek közelében a belföldi turizmus rég látott fellendülésével a forgalomsűrűség jelentősen nőtt.

A portál összefoglalójából kiderül, 2020 január elseje és augusztus vége között összesen 9018 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, ez a szám 16,1 százalékkal alacsonyabb, mint a megelőző évben regisztrált (akkor 10 748 baleset történt).

A halálos kimenetelű balesetekben még jelentősebb a csökkenés mértéke: idén az első nyolc hónapban 240 halálos kimenetelű baleset történt, amely

24,3 százalékos csökkenést jelent a 2019. év azonos időszakához képest

(tavaly 317 halálos kimenetelű baleset). Ezekben a balesetekben tavaly 358-an haltak meg, idén 26,8 százalékkal kevesebben, 262-en vesztették életüket az útjainkon.

A súlyos sérüléses balesetek száma az összbalesetszámhoz hasonló mértékben mérséklődött, idén a tavalyihoz képest 16,2 százalékkal történt kevesebb (2678 történt a tavalyi 3197-hez képest). A súlyos sérültek száma ezen belül 16 százalékkal (3599-ről 3023-ra) csökkent.

A könnyű sérüléssel járó balesetek esetén szintén csökkenés mérhető: az év első nyolc hónapjában 15,7 százalékkal kevesebb történt, mint egy évvel korábban (az esetszám 7234-ről 6100-ra csökkent). A könnyű sérültek száma pedig 17 százalékkal (10378-ról 8614-re) esett.

Az első nyolc hónapban

a balesetek 35 százaléka írható a haladási sebesség nem megfelelő alkalmazására

(ebben benne van az abszolút és relatív gyorshajtás is). 23 százalékban az elsőbbségi jog megsértése miatt történt baleset, ez a baleseti ok a lakott területeken belül dominál. Kiemelhető még a baleseti okok közül magas esetszámmal a kanyarodási szabályok megszegése, amely a balesetek 16 százalékáért felelős.

Fontos viszont megjegyezni, teszik hozzá, hogy míg a korábbi években

a gyorshajtás, mint baleseti ok 30 százalék alatti aránnyal szerepelt, idén ez feljebb kúszott.

Kiemelten kezelt még az ittasan okozott balesetek számaránya, amely idén 10 százalék volt.

A balesetek okozói közül 64 százalékos arányt képviselnek a személygépkocsi-vezetők. Második legnagyobb csoport 13 százalékos részesedéssel a kerékpárosok, a harmadik helyen 7 százalékkal a tehergépkocsi-vezetők állnak. A gyalogosok okozták a balesetek 4 százalékát.

Az elmúlt 20 évben jelentősen javult a közlekedésbiztonság Magyarországon, kevesebb, mint a felére csökkent a halálos balesetek száma. Azonban az elmúlt években a folyamat lefékeződött, ezért is

jelentős dolog, hogy idén újra csökkeni kezdett

– emelte ki a kreszvaltozas.hu, újfent emlékeztetve, hogy ebben csak részben felelős a járványveszély, illetve az amiatt hozott intézkedések.

Címlapról ajánljuk
Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben
Helyszíni tudósítás

Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben

Nem köt az Európai Unió szabadkereskedelmi megállapodást Dél-Amerikával, ezt a célt a gazdák elérték, de Brüsszel városa nagy árat fizetett ennek kikényszerítéséért, a belga fővárosban megbénult a közlekedés, buszok rekedtek a traktorok közé, csak gyalogosan és kerékpárral lehet közlekedni. A csúcson kiderült, miből gondolja az EU visszafizethetőnek azt a kölcsönt, amelyet most Ukrajnának ad. Helyszíni tudósítás.

Fenyőfaválasztás körüli mizériák – számos tévhitet cáfol az ökológus

A HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont kutatója szerint érdemes alternatív karácsonyfa-megoldásokban is gondolkodni, de ha valaki élő fenyőt vásárol, akkor lehetőség szerint Magyarországon termesztett, ne túl nagyméretű fenyőt válasszon, amit az ünnepek után komposztálhat. Aszalós Réka az InfoRádióban elmondta: a műfenyők nagyrészt PVC-ből készülnek, ami nem lebomló műanyag, így egy idő után a műfenyő olyan hulladék lesz, ami szennyezi a környezetet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×