A javaslat szerint a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) fejlesztési megállapodást kíván kötni a 3-as metróvonal állomásainak akadálymentesítéséhez szükséges forrás biztosítása érdekében. A főváros IKOP-források átcsoportosításával kívánja a hiányzó összeget előteremteni, ehhez a támogatási szerződést is módosítani kell – írja a vg.hu.
A támogatási szerződés 2018. évi módosítása után a teljes beruházás összegköltsége 217,5 milliárd forint, amelyből 44,779 milliárd forint hazai társfinanszírozású, 172,721 milliárd forint Európai Unió felé elszámolható forrás. Az uniós finanszírozást veszélyeztetheti az akadálymentesítés megvalósulása körüli bizonytalanság.
Az Európai Bizottság 2018 februárjában azért függesztette fel a beruházás támogatási igényének elbírálását, mert nem tartotta elegendőnek a főváros vállalásait. A brüsszeli figyelmeztetés után az előző városvezetés és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége között létrejött megállapodásban a főváros kötelezettséget vállalt a korábban betervezett 12 megálló mellett a fennmaradó 8 állomás akadálymentessé alakítására.
Csakhogy az alagút felújítására szerződött Swietelsky Vasúttechnika Kft. 18 milliárd forintos többletkövetelésének jogosnak vélt részét a BKV úgy rendezné, hogy az akadálymentesítésre szánt összeget csoportosítsák át a Swietelsky követelésének részbeni teljesítésére.
A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében a 2020. évi tervezett összeget, 1,5 milliárd forintot 2020. október 15-ig zárolták. A mostani előterjesztés szerint az idén mindössze 718 millió forintot terveznek elkölteni, 2021-re és 2022-re tolva a megvalósítással járó költségterhek megosztását, előbb 2,5 milliárd, majd 2,3 milliárd forint összegben.