Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Vízzel teli kátyú az úttesten a debreceni Déli soron 2019. január 15-én.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Jócskán megváltozott a kátyúhelyzet a fővárosban

Meglepő lehet, hogy mennyi úthibát tart nyilván a Budapest Közút. A Mabisz szerint érdemes külön kátyúbiztosítást is kötniük a gépjármű-tulajdonosoknak. Mit kell csinálni kátyúkár esetén?

Az elmúlt napok összesítése alapján a Budapest Közút Zrt. által kezelt útszakaszokon 324 kátyú van a fővárosban – tudta meg az InfoRádió a társaságtól. Hozzátették: a kátyúk száma napi szinten változik, mert keletkeznek is új kátyúk, és a meglévőket folyamatosan javítják.

A Budapest Közút a kátyúk számának alakulásáról szóló kérdésünkre azt mondta, hogy

15 évvel ezelőtt napi ötezer kátyú is előfordult a fővárosban,

a társaság szerint a Budapest Közút létrehozása és munkaszervezésének köszönhetően csökkent a kátyúk száma a tizedére, ezt a Közút szerint a kifizetett kátyúkár jelentős csökkenése is igazolja.

A társaság jelezte azt is, hogy a téli időjárás alatt csak úgynevezett hideg aszfalttal lehet a javításokat elvégezni. Tartósan 5 Celsius-fok fölötti időben meleg aszfalttal dolgoznak, ez az eljárás tartósabb is.

Szerettük volna megtudni azt is, hogy a korábbiakhoz képest zordabb téli időjárás milyen hatással volt a kátyúk számára és minőségére. A Budapest Közút azt közölte, hogy a téli időjárás mindenképpen rossz hatással van az utak állapotára, de attól függően, hogy mennyire csapadékos és hideg, változik a romboló hatása. Hozzátették: a legnagyobb probléma az, ha ez a két körülmény együtt jelentkezik, mert

a hideg és a csapadék közösen robbanásszerűen segítheti a kátyúk képződését, a számát és a méretét is.

Ezt a folyamatot azonban az úthálózat általános állapota is nagy mértékben befolyásolja.

A Budapest Közút hangsúlyozta, hogy folyamatosan dolgoznak a kátyúk kijavításán, a társaság gépparkját az elmúlt években korszerűsítették, a hatékonyabb munkavégzés érdekében a cég munkarendjét is átszervezték.

A Budapest Közút Zrt. látja el a fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő utak, hidak, műtárgyak, a forgalomtechnikai létesítmények, valamint a nem fővárosi tulajdonú, de a közösségi közlekedés által igénybe vett utak üzemeltetési és fenntartási feladatait. Ez mintegy ötezer kilométernyi útszakaszt, 320 közúti és gyalogos hidat, felüljárót – köztük 13 Duna- és Duna-ág-hidat –, illetve 72 közúti és gyalogos-aluljárót és 15 magasságkorlátozó kaput, valamint egyéb műtárgyat jelent.

Mit fedez a biztosítás?

A biztosítók nem készítenek önálló statisztikát a kátyúk okozta károkról, de a legtöbb bejelentés nem is a cégekhez, hanem a közút kezelőjéhez érkezik – mondta az InfoRádiónak a Mabisz kommunikációs vezetője.

Lambert Gábor felhívta a figyelmet arra, hogy érdemes önálló kátyúbiztosítást kötni, vagy kiegészítőt a kötelező biztosítás vagy a casco mellé.

Ha a kátyú kárt okoz a kocsin, akkor azt minél jobban dokumentálni kell,

sőt, nagyobb kár esetén hívjunk rendőrt is – tanácsolta a kommunikációs vezető. Hozzátette: célszerű tanúval igazolni, hogy mikor és mi történt pontosan, és fényképeket is érdemes készíteni.

Az önkormányzathoz két napon belül kell bejelenteni a kárt és azt is, hogy hol történt az eset. Ha nincs külön kátyúbiztosítás, akkor az önkormányzatnál lehet érvényt szerezni a panasznak.

A bejelentett károk fele esik pozitív elbírálás alá,

ám ha az úthibákra tábla figyelmeztet, akkor nehezebb ezt elintézni – közölte Lambert Gábor.

Címlapról ajánljuk

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×