Infostart.hu
eur:
385.51
usd:
327.95
bux:
109761.83
2025. december 16. kedd Aletta, Etelka
Nyitókép: Facebook / Lázár János hivatalos oldala

Újabb tisztséget kapott Lázár János

Újabb megbízatást kapott Lázár János Orbán Viktortól. A miniszterelnök a hódmezővásárhelyi tram train megépítésért felelős kormánybiztossá nevezte ki a volt minisztert, aki a mezőhegyesi ménesbirtok és a nemdohányzók érdekei felett is őrködik.

Hódmezővásárhely és Szeged között naponta négyezer ember ingázik, és hiába jár vonat és a busz is, háromezren személyautót használnak, mert az gyorsabb és kényelmesebb. Ezért döntött úgy néhány éve a két település, hogy egy úgynevezett tram trainnel, vagyis átszállás nélküli vasút-villamossal köti össze Hódmezővásárhelyet és Szegedet. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2015 novemberében 23 milliárd forintra becsülte a beruházás költségét, 2017 augusztusban az azonban váratlanul 48 és fél milliárdra módosította a kalkulációját. Hódmezővásárhely volt polgármestere, a város jelenlegi országgyűlési képviselője, Lázár János még Miniszterelnökséget vezető miniszter volt, amikor azt mondta, hogy ezzel veszélybe került a beruházás. Tíz kérdést tett fel akkori minisztertársának, Seszták Miklósnak, ugyanis őt hibáztatta a kialakult helyzetért.

A Rádió 7-en elhangzottak szerint "tisztáznunk kell, hogy ha a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt mondja, hogy nem fogja elég ember használni és nem jók a megtérülési számok, akkor vajon támogatják ezt a beruházást vagy sem? Ez a beruházás akkor éri meg a magyar adófizetőknek és Hódmezővásárhelynek, ha nemcsak hogy megvalósul, de jól is működik. Ennek feltétele, hogy igénybe vegyék, annak pedig az a feltétele, hogy olcsó legyen. Vajon ehhez mit szól a Volán és a MÁV? Végül pedig azt szeretném megtudni a minisztériumtól, hogy az elmúlt 10 esztendő miért nem volt elég ahhoz, hogy ezt a fejlesztést korrektül előkészítsék?"

Lázár János tavaly tavasszal azt is tudni akarta, hogy mi az árkülönbség oka, a fejlesztési minisztérium szerint mennyibe fog kerülni a beruházás, készült-e hozzá hatástanulmány, számíthatnak-e uniós támogatásra és miért nincs még támogatási szerződés?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tavaly áprilisban azt írta közleményében, hogy a MÁV-Start szabályosan, ráadásul a Lázár János által vezetett Miniszterelnökség jóváhagyásával szerezte be a járműveket, és nem igaz, hogy a beruházás költsége megduplázódott. A tárca szerint a projekt azért került veszélybe, mert az Európai Unió kétségesnek tartja a megtérülését, de ha Brüsszel nem ad rá pénzt, akkor majd az állam kifizeti - ígérte a fejlesztési minisztérium.

Azóta sok minden történt. Lázár János jelöltje, Hegedűs Zoltán idén februárban Hódmezővásárhelyen alulmaradt az ellenzéki Márki-Zay Péterrel szemben az időközi polgármester-választáson, Lázár pedig áprilisban ugyan ismét simán bejutott az Országgyűlésbe, de az új kormányba már nem került be.

Orbán Viktor miniszterelnök augusztusban kinevezte a miniszterelnöki biztosnak. Ebben a minőségében kezdeményezte, hogy a 2020 után születettek ne vásárolhassanak cigarettát. de ezt a javaslatát miniszteri utódja, Gulyás Gergely nyilvánosan komolytalannak minősítette, a kormányfő pedig azzal a mondattal vetette el, hogy "én a szabadság oldalán állok".

Ennek ellenére Orbán Viktor a mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtokért felelős kormánybiztossá is kinevezte őt, most pedig rábízta a traim train projektet is. Lázár János a napokban egy Facebookra felöltött videón beszélt a beruházásról.

"Ez az elmúlt 100 év legnagyobb hódmezővásárhelyi beruházása, 60 milliárd forintot ér, és a hódmezővásárhelyieknek egyetlen vasat sem kell hozzátenniük. Egy európai próba és magyar kísérlet arra, hogy két várost hogyan lehet összekapcsolni" - mondta.

Lázár János kormánybiztosként nem csak a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram tarin megépítéséért, hanem Szeged–Szabadka–Baja-vonal kialakításáért is felel kormánybiztosként, de plusz díjazást nem kap ezért a munkáért.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.

Döntött az EU: kiderült, mi lesz a benzines és dízel autókkal 2035 után

Stéphane Séjourné iparpolitikáért felelős uniós biztos hangsúlyozta: az EU klímacéljai változatlanok maradnak. Mint mondta, az Európai Bizottság „pragmatikus, mégis a klímacélokkal összhangban álló megközelítést” választott, amely egyúttal „életmentő” lehet az európai autóipar számára.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Eldőlt az irány Amerikában

Eldőlt az irány Amerikában

Ázsiában nagy esést láthattunk ma a tőzsdéken, Európában is bizonytalan hangulatban zajlik a kereskedés: elsősorban a védelmi részvényeket ütik a befektetők, miután tegnap lezárult a berlini békecsúcs, mely során Ukrajna, Európa és az Egyesült Államok vezetői, diplomatái tárgyaltak arról, milyen módon lehetne lezárni a 2014 óta tomboló orosz-ukrán háborút. Erre reagálva nagy esésben van A Brent olaj ára, már 2021 eleje óta nem látott szitnen van a jegyzés. Eközben a magyar tőzsde felülteljesít, ráadásul izgalmakból sincs hiány, hiszen nagyot ralizik a 4iG árfolyama miután kiderült, hogy Washingtonban folytat magas szintű tárgyalásokat Jászai Gellért, a 4iG Csoport elnöke. Amerikában kisebb esést jeleznek az indexek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×