A pedagógusok más diplomásokhoz képest még mindig keveset keresnek, sok adminisztrációs kötelezettségük van, alacsony a társadalmi megbecsültségük, már az egyetemen nagy a lemorzsolódás, sok a pályaelhagyó, és a tanárok fele elmúlt ötvenéves. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint ezért van kevés tanár. Szűcs Tamás úgy látja, hogy a problémát rövid távon csak túlórával és nem szaktanári helyettesítésekkel lehet megoldani.
"Tűzoltó intézkedések tudnak most csak szeptembertől életbe lépni, ami egyértelműen a pedagógusok nagyobb terhelésével fog járni és a diákok minőségi oktatásának süllyedésével"
- emelte ki az InfoRádióban PDSZ elnöke.
A Pedagógusok Szakszervezete tárgyalásokat kezdeményez az oktatási kormányzattal a tanárhiányról. Az érdekképviseletnek konkrét javaslatai vannak a hiányzó pedagógusok gyors pótlására - mondta Szabó Zsuzsa elnök.
"Az egyik megoldási út, hogy a nyugdíjas kollégák továbbfoglalkoztatását egyszerűsíteni kellene, de még ennél is fontosabb, hogy
a fiatalabb kollégák - akik főiskolák, egyetemek utolsó évesei - gyakorlati képzési helyét kellene adott iskolához kötni,
mi ebben az irányban szeretnénk tárgyalásokat elkezdeni" - fogalmazott az InfoRádióban Szabó Zsuzsa.
A Nemzeti Pedagógus Kar elnökének is van néhány ötlete a tanárhiány enyhítésére. Horváth Péter szerint a diplomás átlagbérhez kellene igazítani a pedagógusok fizetését, de szükség lenne a tanárképzés átalakítására is.
"A képzés nem sokat változott a 30 évvel ezelőttihez képest: nagyon erőteljesen jelen vannak a diszciplínák, nagyon komoly szakmai tudást próbálnak meg az egyetemi oktatók továbbra is átadni a diákoknak, talán inkább a pedagógia rovására is néha.
Nyomon kell követni, hogy a gyakorlatban, diákok között hogy viselkedik valaki, ez része lehet egy pályaalkalmasságnak"
- emelte ki a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke.
A tárca szerint nincs országos pedagógushiány
A pedagógusok többsége nyáron, a tanév végén vált munkahelyet, ezért évtizedek óta ebben az időszakban a legmagasabb az álláshirdetések száma is.
Betöltetlen pedagógusok állások jelenleg is vannak, de ez nem azt jelenti, hogy országos pedagógushiány lenne
- írta az InfoRádiónak adott válaszában a szaktárca sajtóosztálya.
A sajtóban megjelent számok a teljes pedagóguslétszám 2 százalékát sem érik el, a minisztérium szerint ebben nincs semmi rendkívüli. Ahol pedig nehéz egyes tantárgyhoz pedagógust találni, ott a tankerületi központok egymással összefogva mindent megtesznek azért, hogy biztosítsák a szükséges személyi feltételeket.
A minisztérium a válaszában emlékeztet arra, hogy az 50%-os pedagógus béremelés és ösztöndíjak hatására 30%-kal nőtt a pedagógushallgatók száma a felsőoktatásban, egyre több fiatal látja kiszámíthatónak, vonzónak a pedagógusi pályát.
Az idei tanévben végeznek az első olyan hallgatók, akik a Klebelsberg Képzési Ösztöndíj Programból külön ösztöndíjban részesültek, cserében vállalták, hogy állami fenntartású köznevelési intézményben fognak elhelyezkedni. Jelenleg több mint 2000 hallgató vesz részt a programban - közölte a szaktárca, hozzátéve, hogy jövőre még több pénz lesz az oktatásra, folytatódnak az iskolafejlesztések, az oktatás színvonalának javítását szolgáló intézkedések és az iskolai eszközvásárlások.