A túlterhelt autók, kamionok kiszűrése az utakról minden közlekedő számára fontos. A forgalmiban szereplő megengedett össztömegnél nehezebb teherautók, kamionok rongálhatják az úthálózatot, a pozitív felütéssel indító kormányzati közlemény eleje is a „nemzeti útvagyon védelméről” beszél.
Ezen persze "mulat" az átlag magyar autós, majd egy kátyúba hajtva elharapja véletlenül a nyelvét. Ilyen körülmények között mégis különösen indokolt a kormányzat részéről az utak megóvására törekvés – meg persze az is, hogy a beszedett bírságmilliárdokat aztán útfelújításokra költsék - írja a vezess.hu.
Az utak védelmén felül azért is jó lehet a túlterhelt járművek kiszűrése, mert ezek könnyebben válhatnak instabillá, erőteljes fékezésnél akár irányíthatatlanná. Ami balesetveszélyes, minden szabálykövető autós érdekében áll az esetek minimalizálása, a túlsúly miatt veszélyesek kizárása a forgalomból.
A személyautók tulajdonosai is aggódhatnak?
A tengelysúlymérés a fuvarozók számára régóta ismert. Ami új lesz a hamarosan startoló TSM-ben, hogy „bármilyen túlterhelt járművel közlekedve bírság kiszabására kell számítani” – írta korábban az NFM. Ez elég egyértelmű fogalmazás a minisztériumtól, azaz
a túlsúlyos személyautók, utánfutók, lakókocsik és egyebek üzemben tartói is fizetnek majd.
Összesen 89 mérőhelyet alakított (jelenleg is alakít) ki a kormányzat az ország számos útján. Ebből 74-et az útdíj-ellenőrzési (UD) rendszerhez tartozó állomások tartószerkezetét használva építettek ki, 13 helyszínen új tartókat állítottak fel, kettő pedig már működő VJT-portálra (változtatható jelzésképű tábla) került. Ezek kamerák, amelyek alá mind a 89 helyen úgynevezett WIM (Weigh In Motion) szenzorokat építettek az útburkolatba, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét meghatározni.
A szenzorok mérnek, a kamerák fényképet készítenek, majd a rendszámfelismerő beazonosítja az ellenőrzött jármű kategóriáját, tengelyszámát, minden lényeges adatát (megengedett össztömeg), még a sebességét is. Pár másodperc alatt kiderül, hogy ki közlekedik szabálytalanul. Őt az eredeti elképzelés szerint vagy megállítják pár száz méterrel arrébb mobil egységek, vagy nem állítja meg senki, ilyenkor a rendszer „az üzembentartó részére küldi ki a bírsághatározatot az objektív felelősség elvének alkalmazásával”.
A kormányzati közlemény szerint éppen ez, a „rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága” indul el szeptember 19-én.
Célkeresztben a lakókocsik?
Többen vásároltak különböző lakókocsit használtan, és használták is rendszeresen, mígnem a TSM felébresztette a kíváncsiságot: valóban annyi a vontatmány súlya, mint amennyi a forgalmiban szerepel? A vezess.hu egyik olvasójának az okmányirodában találomra írtak be súlyadatot a forgalmijába, mert nem volt semmilyen hiteles leírásuk a lakókocsiról.
Hivatalos önsúlyként 750 kiló szerepel a papírjában, megengedett össztömegként 820 kiló, miközben a mérleg szerint a valódi súlya 910 kiló. „Úgy, hogy benne sincs az elősátor, a ponyva és a sátorvasak. Eszerint ha tök üresen húzom, máris megbírságolnak, mondván, hogy túlterhelt?” – kérdezi a férfi. Rögtön hozzáteszi, lakókocsis berkekben sokan aggódnak, mert az ő problémája egyáltalán nem egyedi.
Állítása szerint a nagy méretű, 5-5,5 méteres luxuslakókocsik tulajdonosai közül egyesek eleve a valósnál kisebb számot írattak be a forgalmiba az 1500-2000 kilós járművük súlyadójának mérséklése érdekében. Plusz azért, mert ezeket erős, szintén nagy méretű, rendre 2000 kiló körüli terepjárókkal húzzák, ami így együtt – valós súlyt számolva – már 3,5 tonna fölött van.
A kormány szerint a fuvarozók versenyegyenlőségét is javítja a TSM: a túlsúllyal nagyobb haszonnal közlekedtetett járművek rontják a jogkövető vállalkozások piaci helyzetét
De kérdéses a tréleresek sorsa is, sőt, ennél egyszerűbb esetek kifutása sem világos. Egy példa: mi lesz, ha egy átlagos kisautóban öt túlsúlyos felnőtt utazik, és a súlyukkal a jármű össztömege már meghaladja a megengedettet? A felkészülési időszak után jön a bírság?
Lesz valamennyi tolerancia a rendszerben, mint mondjuk a traffipaxoknál? Egyáltalán: mennyit kell majd fizetni? Rengeteg a kérdés nem sokkal az indulás előtt, ezek közül tucatnyit küldtünk a minisztériumnak, nyilván a tervezett bírságösszegekre is rákérdeztünk. Amint megjönnek a válaszok, részletesebben írunk a rendszerről.
Valószínűleg a bírságok összege érdekli a legtöbb autóst, ezzel kapcsolatban májusban ezt válaszolták a Vezessnek: „A jelenleg hatályos, 30-500 ezer forintos bírságtételeket a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm.rendelet rögzíti. A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer kialakításával párhuzamosan zajlik a járművek tengelyterhelésére és össztömegére vonatkozó jogszabályok átdolgozása, a jövőbeli összegekről ezért pontos tájékoztatás jelenleg még nem adható. A bírságok a kisebb súlyú jogsértések esetében valamelyest növekedhetnek, a nagyobb mértékű jogsértések tekintetében azonban nem várható érdemi változás.”