A jövőben nem helyezhető el reklám a fokozott védelem alatt álló helyszíneken (például a világörökségi, műemlékvédelmi és természetvédelmi területeken), a magánterületeken pedig legfeljebb egy reklámhordozó állhat. Egyebek mellett ezt tartalmazza a csupán hétfőn benyújtott módosítás, amelyet Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára a vitában a települések történeti- és természeti értékmegőrzésének támogatásával indokolt.
„Elvi követelményként a településkép fokozott védelme érdekében rögzíti a törvény, hogy a közterületekről látható reklámhordozó és reklám a település értékeit és építészeti arculatát aránytalanul nem sértheti vagy akadályozhatja. A mérete és a mennyisége településképi szempontok szerint ésszerű kell, hogy legyen.”
A fideszes László Tamás a települések esztétikai minőségének védelme okán támogatta a módosítást.
„Ezt a minőséget komoly mértékben terheli a közösségi tereken és közterületeken megjelenő, sok helyen hivalkodó reklámok és reklámberendezések egyre növekvő száma. Sok esetben ez már olyan méreteket ölt, ami kimeríti a vizuális környezetszennyezés fogalmát is.”
A szocialista Varga László viszont úgy vélte, hogy a módosítás valódi oka a kormánypártokkal szembe került egyik nagyvállalkozó, Simicska Lajos kiszorítása a reklámpiacról.
„A javaslat egyértelműen pártpolitikai célú, nem szól másról, hogy a reklámpiacot átalakítsa a 2018-as országgyűlési választások előtt. Azt is mondhatnám, ha Simicska nem rúg labdába, felkészül Andy Vajna.”
A jobbikos Hegedűs Lórántné is úgy látta, hogy a módosítás politikai célokat szolgál.
„Egyértelműen egy politikai fegyverként használja ezt a kormányzat, ezért ezt mi abszolút elutasítjuk.”
Schmuck Erzsébet, az LMP frakcióvezetője szerint a módosítás állami és önkormányzati kontroll alá vonja a közterületi hirdetési piacot.
„Ott és úgy lehet majd hirdetést elhelyezni, ahol és ahogy az a mai kormányzati érdekköröknek kedvező.”
Az új szabályoknak nem megfelelő reklámhordozók 2020 végéig maradhatnak jelenlegi helyükön.
A témához kapcsolódik, hogy a minimálbér növelésével párhuzamos adócsökkentéseket tartalmazó, hétfőn elfogadott törvénycsomagban a képviselők megteremtették egy, a közterületi reklámokat szolgáltató vállalkozásokkal szembeni önkormányzati különadó lehetőségét. E különadó és a plakátelhelyezés szigorítása a Magyar Reklámszövetség szerint ellehetetleníti a közterületi reklámpiacot.