A fővárosi önkormányzati taxirendelet igazából nem nagyon súlyoz a szabálytalanságok között, tehát ugyanolyan szabálysértésnek vesz mondjuk egy üzemképtelen terminált, vagy a nyilvános tarifainfo hiányát, mint azt, ha valaki megpörgeti a taxiórát. Ezért úgy kell olvasni a statisztikákat, hogy azokban aztán minden van: súlyos és kevésbé súlyos esetek egyaránt - mondta el az InfoRádiónak a Budapesti Közlekedési Központ Taxiközlekedés-menedzsment vezetője.
Rásó Hajnalka hozzátette ugyanakkor, hogy valóban sok a probléma. A vizsgálatok mintegy 60 százalékában találtak szabálytalanságot.
A BKK ellenőrei, mint elmondta, a tabletjükön tudják nézni a droszt-nyilvántartást, amelynek alapján látják a hiányosságokat. Ezért célirányosan elsősorban azokat ellenőrzik, akiknél probléma merülhet fel. Emellett általában találnak még ott két-három szabálytalanságot.
„A minimum az, hogy a taxi arculata nem megfelelő, mert átigazolt egy másik társasághoz, csak nálunk elfelejtett átjelentkezni, vagy nem lehet nála kártyával fizetni, vagy beszorult a taxaméterbe a papír és nem tud nyugtát adni. Sajnos azt kell mondanom, az esetek jó részében azért kisebb-nagyobb problémák amellett is felmerülnek, hogy mi eleve látjuk, valószínűsíthetően kivel van probléma” - jelezte a menedzsment-vezető.
Az utasokat érintő gondokat ismertetése szerint egyrészt saját ellenőrzéseik útján vizsgálják, másrészt az utasok bejelentések alapján. Ez utóbbiak – bár pontos számot erről nem tudott mondani – a nyári időszakban nagyon besűrűsödnek. A nyári időszakban egy nap alatt akár öt utaspanasz is érkezhet mondjuk túlszámlázásra, ami már beszédes szám. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy nem minden utas, turista tesz bejelentést, mert nem is tudja, hogy becsapták.
A túlszámlázást jelzi, ha feltűnően nagy aránytalanság van a megtett út és a díj között.
„Köztudomású tény például, hogy a Nyugati pályaudvar a Keleti pályaudvartól mintegy 4 kilométerre van, nem pedig 32-re. Nyilvánvalóan nem kisebb eltérésekről beszélünk, hanem olyan feltűnő aránytalanságokról, amikor mondjuk 1200 forint helyett 6-7 ezer forintot sikerül számolni” - mondta Rásó Hajnalka.
Nagyon fontosnak nevezte, hogy mindig kérjük el a nyugtát, mert azon rajta van a megtett út kilométerben. Azt pedig már össze lehet vetni a 450 forintos alapdíj, 280 forint kilométer per óra és 70 forint per perces tételekkel.
„Lehet számolni! - ajánlotta Rásó Hajnalka.