Az elmúlt három évben megdöbbentő mértékben, több mint húsz százalékkal esett vissza a benzinpiac Magyarországon - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Erényi Balázs, a Shell Hungary Zrt. igazgatósági elnöke, aki ezt azzal indokolta, hogy a gazdasági válság következtében az embereknek kevesebb pénze maradt a közlekedésre, az utazásra, az autóvásárlásra.
Erényi Balázs hozzátette: érzékelhetően kevesebben vannak az utakon, és ez ugyan előnyökkel jár, amikor közlekedünk, de a gazdaság egészét illetően hátrányos a tendencia.
A magyar üzemanyagpiac nyitott: benzinkutakat elvileg bárki tud működtetni, üzemanyagot pedig lehet importálni. Ez a nyitottság példaként is szolgálhat a többi energetikai szektornak - emelte ki az igazgatósági elnök, aki szerint ennek ellenére a rendszerváltás óta eltelt húsz évben viszonylag kevés meghatározó szereplője maradt a magyar üzemanyag-kiskereskedelemnek. A kilencvenes évek elején volt olyan, hogy 18 márka versenyzett a piacon.
A benzin- és a gázolajfogyasztás az utóbbi esetében még a legnehezebb években is a maximum szinten maradt, vagy éppen növekedett, miközben a benzinfogyasztás drasztikusan visszaesett - magyarázta Erényi Balázs, aki hozzátette: Magyarországon a fogyasztók sokáig nem reagáltak a benzinár-emelésre.
2009. július 1-jén, egy jelentős jövedékiadó-emelés után azonban érzékelhető volt ebben egy változás: ekkortól érzik igazán az emberek, hogy ez már sok, és elfogyott a pénzük. Addig azonban nem nagyon változtattak a benzinfogyasztási szokásaikon - mondta a Shell Hungary Zrt. igazgatósági elnöke.
Kifejtette azt is, hogy Magyarország meglehetősen nagy versenyhátrányban van a magas jövedéki adó miatt, emiatt az országon áthaladó fuvarozók többsége nem itt, hanem a a környező országokban tankol.
A teljes interjút meghallgathatja, ha ide kattint.
Hatalmas jégdarabok estek, lecsap Budapestre a szupercella - térkép, riasztások