eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika

Ökoszociális államháztartást szeretne a Levegő Munkacsoport

Több buszsávval és a villamosokra hangolt közlekedési lámpákkal javítaná a fővárosi közlekedést, és csökkentené a környezetszennyezés mértékét Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, aki úgy látja, szükség van az államháztartás ökoszociális reformjára is.

Javítani kellene a személygépkocsi-közlekedés alternatíváját, a tömegközlekedést - jelentette ki az InfoRádió Aréna című műsorában Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Úgy látja, minél több elkülönített buszsávot kellene létrehozni.

Példaként hozta, hogy a Budaörsi úton nemrég létesült buszsáv miatt a korábban 5-10 percet cammogó busz most pillanatok alatt végigsöpör útvonalának ezen a szakaszán. Persze, mint mondta, fontos, hogy a buszsávot az autósok is tiszteletben tartsák, és ezt megfelelőképpen ellenőrizze a rendőrség.

Lukács András kiemelte a közlekedési lámpák tömegközlekedésre hangolásának szükségességét is. Mint rámutatott, amikor például a 6-os villamos elindul a Móricz Zsigmond körtérről, rögtön egy piros lámpába ütközik, így majdnem egy perces várakozásra kényszerül.

A Levegő Munkacsoport szerint, ha ezt ki lehetne küszöbölni, egy villamost ki lehetne iktatni a forgalomból. Nyugat-Európában elképzelhetetlen, hogy ne a villamosokra legyen hangolva a lámpa - szögezte le a szervezet elnöke.

Ökoszociális államháztartás


Lukács András kijelentette, csökkenteni kellene a munkabéren lévő terheket, így a személyi jövedelemadót és a tb-t is. Erre meglátása szerint két forrás is rendelkezésre áll: a súlyosan környezetszennyező, nagy energiaigényű ipari tevékenység fokozottabb megadóztatása, és a nekik nyújtott támogatások csökkentése.

Mont mondta, ezt támogatja az EU és az OECD is. Ez az elnök szerint nem jelentene mást, mint, hogy meg kellene fizetnünk e tevékenységek valós árát. Összességében azonban ezek az intézkedések nem jelentenének adóemelést, mivel más adókat csökkenteni kellene.

Ha az árak a valódi költségeket tükröznék, jelentősen csökkenne a környezetszennyezés, és az egész gazdaság ésszerűbben működne - vélekedett Lukács András, aki példaként hozta fel a közúti fuvarozást.

Mindennek következményeként a szervezet szerint csökkenne a kereslet is ezek iránt a szolgáltatások iránt, és nőne azok iránt, amelyeknek kevesebb a nyersanyag- és élőmunkaigényük.

Ha az ökoszociális államháztartás-reform keretében, 1500-2000 milliárd forint átcsoportosítását javasoltuk, ez részben az élőmunka terhének a csökkentésére lehet felhasználni, de akár a tömegközlekedést is javítani lehet belőle - nyilatkozta Lukács András.

Hanganyag: Exterde Tibor

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×