eur:
389.26
usd:
362.99
bux:
68123.99
2024. május 3. péntek Irma, Tímea

A kormány és a fuvarozók aláírták a megállapodást

A kormány és a fuvarozói érdekképviseletek aláírták azt a megállapodást, amely a közlekedési szolgáltatók megromlott versenyhelyzetének javítását, illetve az ágazat működőképességének fenntarthatóságát célozza - jelentette be Gyurcsány Ferenc kormányfő. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke példaértékűnek nevezte a megállapodást, amely nemcsak a kialakult válsághelyzet kezelésére jött létre, de a fuvarozók versenyképességének javítását is célozza.

A miniszterelnök közölte: a kormány egy 7-8 milliárd forintos tehercsökkentési programban partner. Gyurcsány Ferenc hozzátette: a fuvarozók terhei abban az esetben is csökkennek, ha az Európai Unió visszautasítja Magyarország derogációs kérelmét az üzemanyag jövedéki adójának csökkentésére. Ebben az esetben a kormány más módon mérsékli a fuvarozók terheit.

A sajtótájékoztatón kiosztott írásos tájékoztató szerint az Európai Unió döntése a fuvarozók tehervállalása szempontjából semleges, de egy esetleges pozitív döntés technikailag egyszerűsítené a kormány teendőit és kevesebb bürokráciát igényelne.

Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta: a megállapodás megoldást nyújthat annak a régi problémának a kezelésére, hogy egyre kevesebb ember rendelkezik tehergépkocsi-vezetői jogosítvánnyal. Az egyszeri képzéstámogatási program mellett, kiegészítő képzések támogatására is lehetőség nyílik, illetve a fuvarozó vállalkozások a szakképesítési hozzájárulás összegét is visszatarthatják abban az esetben, ha az összeget C és D kategóriás járművezetői képzésre fordítja.

Az üzemanyag árának növekedése kapcsán a miniszterelnök elmondta: az ár alakulására a kormánynak nincs ráhatása és emellett a növekvő költségeket a fuvarozók sem tudják áthárítani a megrendelőkre.

Adóvisszatérítés, kevésbé szigorú korlátozások

Az írásos tájékoztatás szerint a derogációs kérelem elfogadása esetén az úgynevezett álló pótkocsik után befizetett adónak megfelelő összeg, valamint a Magyarországon műszakilag lehetséges, de nem kihasználható tömeg utáni adónak megfelelő összeg visszatérítésére nyílik lehetőség.

Amennyiben az EU elutasítja a derogációs kérelmet, úgy az útkímélő tengellyel ellátott járművek után befizetett gépjárműadó egy részének megfelelő összeg visszaigénylésére nyílhat mód, illetve a vagyonszerzési illeték is csökkenne az 5.000 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorral szerelt gépkocsikra.

A megállapodás érinti a nehéz tehergépkocsik hétvégi forgalomkorlátozását is: a kormány vállalta, hogy rugalmasabbá teszi a fennálló rendszert. Ennek fontos része, hogy a nemzetközi fuvarokból hazaérkező járművek a korlátozás időtartama alatt is eljuthatnak telephelyükre.

A bírságrendelet felülvizsgálatáról is szó esik a megállapodásban, egy igazságosabb rendszer kialakításáért. A bírságnak a vétkest kell sújtania, a visszatartó erő megőrzése mellett nem lehet a vállalkozást ellehetetleníteni, illetve egyértelművé kell tenni a járművisszatartás szabályait.

Továbbra is párbeszédet folytatnak a közlekedési hatósági bírságok mérséklése érdekében, a környezetvédelmi célú járműberuházások támogatására indítandó rendszer bevezetése ügyében, valamint egy speciális, a fuvarpiaci árakat figyelő monitoring rendszer bevezetésének kérdésében.

A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára azt mondta: a megállapodás megkötését nagyban segítette a kormány konstruktív hozzáállása. Dittel Gábor hozzátette, hogy a munka csak most kezdődik, hiszen ki kell dolgozni azokat a - fuvarozókat versenyképességét érintő - javaslatokat is, amelyek törvénymódosítást igényelnek és várhatóan 2009-ben lépnek hatályba.

A Levegő Munkacsoport elibázottnak és a társadalom többi tagjával szemben diszkriminatívnak minősítette a kormány döntését, miszerint adó és egyéb kedvezményekkel segíti a fuvarozókat. Az erről szóló közleményt szerdán juttatták el az MTI-nek.

A zöld szervezet szerint a közúti fuvarozás az egyik legsúlyosabban környezetszennyező gazdasági tevékenység és ez az ágazat már eddig is túlzott és egyre növekvő támogatásban részesült.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.03. péntek, 18:00
Bakondi György
a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja
Szép pluszban zárt Amerika

Szép pluszban zárt Amerika

Vegyes mozgásokat láttunk ma a nemzetközi részvénypiacokon, Európában a befektetők a Fed tegnapi üzeneteit emésztették, miközben tovább dübörgött a gyorsjelentési szezon is, például Európa legnagyobb cége, a gyógyszergyártó Novo Nordisk, valamint a Shell is ma jelentett - mindkét cég megverte az elemzői profitvárakozásokat. A vezető amerikai indexek egy százalék körüli pluszban fejezték be a napot. Ezzel a mai napi izgalmaknak még nincs vége, hiszen az amerikai zárás után jelent majd az Apple is, amely jelenleg a világ második legértékesebb cége a Microsoft után.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×