A rendeletet kidolgozó Parking Kft. vezetője az InfoRádióban azt mondta: a szabályozás lényege, hogy Budapesten 12 tonnás össztömeg-korlátozás lépett érvénybe, ezért a fővárosba behajtó, 12 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre behajtási engedélyt kell kérni, és meg kell fizetni utánuk a hatósági díjat, kivéve, ha nem hajtanak le a kijelölt tranzitútvonalakról.
Gyarmati Zoltán közölte: az ingyenesen használható tranzitútvonalat úgy jelölték ki a közlekedési mérnökök, hogy a jelenleg legsűrűbben használt utak - például a Hungária vagy a Róbert Károly körút - megmaradnak a következő lépcsőig, az M0-ás keleti szektor átadásáig.
A mérnökeink úgy gondolják, hogy nem lesz jelentős forgalomváltozás ezeken a területeken, míg a tranzitútvonalnak nem minősülő szakaszokon a forgalom jelentős csökkenését várják - tette hozzá a szakember.
Kérdésre válaszolva Gyarmati Zoltán kijelentette: a budai oldalon az eddigi tranzitútvonalak jelentős részét megszüntették. Ilyen a budai rakpart, amely most már nem megközelíthető engedély, illetve hatósági díjfizetés nélkül.
Azt várjuk ettől az intézkedéstől, hogy a jövőben sokkal kevesebb tehergépjármű mozog majd a fővárosban - fűzte hozzá a Parking Kft. vezetője.
A rendelet tartalmazza azt is, hogy az eddigi díj egyes teherautók esetében a tízszeresére növekszik, a többletkiadás elérheti az évi fél millió forintot is. A tavaly decemberben elfogadott rendelet első lépcsőben a belváros számos pontjáról kitiltotta a teherautókat, a meglévő korlátozásokat pedig tovább szigorította, a levegőminőség javítása érdekében.
A szabályozás ellen korábban a fuvarozók szervezetei, valamint a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége is tiltakozott, részben arra hivatkozva, hogy a fuvarozók kisebb, de több teherautót használnak majd, így javulás helyett romlik majd a levegőminőség.
Hanganyag: Tenczer Gábor