Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Nyitókép: Pixabay

Hatalmasat zuhan a Toyota haszna, amit az amerikai védővámokkal indokol

Ötödével esik a világ vezető autógyártójának profitja az amerikai védővámok miatt. A figyelmeztetést maga a Toyota adta ki, amely szerint "nagyon nehéz a helyzet" azután, hogy Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos vámmal sújtotta a külföldi autókat.

21 százalékkal esik a jövő márciusban véget érő pénzügyi év végére a Toyota haszna - erre számít a japán cég, amely a világ legnagyobb autógyártója a Volkswagen-csoport előtt.

A Toyota - számításai szerint - az elmúlt év 33 milliárd dolláros profitjával szemben, a folyó pénzügyi évben már csak 26 milliárdos haszont érhet el.

Az ok egyrészt az erős jen, másrészt Donald Trump amerikai elnöknek a külföldi gyártású autókra és alkatrészekre kivetett védővámjai. A Toyota becslése szerint csak idén áprilisban és májusban a vámok 1,3 milliárd dolláros kárt okoznak neki. Szato Kodzsi vezérigazgató szerint ezen túl már nehéz pontos jóslásokba bocsátkozni.

"Az autóipar jelenlegi környezete, beleértve a kereskedelmi kapcsolatokat, szélsőségesen fluid állapotban van"

– mondta a cégvezető csütörtökön. A Toyota prognózisa növeli a nyomást a japán kormányra, hogy kössön olyan, vámcsökkentéshez vezető kereskedelmi alkut az Egyesült Államokkal, mint amit épp most jelentett be a Fehér Ház és a brit kormány.

A britek fellélegeztek, mert a friss megállapodás nyomán 100 ezer autót - gépjármű-exportjuk döntő részét - vámmentesen vihetik be Amerikába.

Ezzel részben megússzák azt a 25 százalékos, a külföldi autókra és a múlt héten az alkatrészekre is kivetett védővámot, amit a Trump-kormányzat még április elején jelentett be, és amelyet a Toyota is szeretne kivédeni. Jelentések szerint az egyik lépése az lehet, hogy az Egyesült Államokba helyezi át a RAV4 terepjáró gyártását.

A japán gyártó negyedéves profitja gyakorlatilag nem emelkedett az előző évi adathoz képest, miközben

Toyoda Akio, a cégalapító unokája és a vállalat elnöke jelezte: saját vagyonát készül befektetni a cég kivásárlásába, amely jelentések szerint 42 milliárd dolláros ügylet lenne és kivezetné a vállalatot a tőzsdéről.

A kérdéses negyedéves jelentést ugyanakkor árnyalja a Volkswagen teszt-botrányához hasonló, kínos ügy. A Toyota elismerte a széles körű, hamis teszteredményeket és hogy elavult adatokat használt például a töréstesztjeihez - amiért bocsánatot kért.

A pesszimista prognózist pedig azzal párhuzamosan adta ki, hogy arról számolt be: tavaly rekordforgalmat bonyolított, ami ta hibrid autók iránti kereslet hajtott.

Tudósítók megjegyzik: nem a japán autógyártó az egyetlen az ágazatban, amelynek bizonytalanságot okoznak a vámok. A Mercedes-Benz, a Volvo és a Ford is visszavonta idei prognózisát.

A General Motors jelezte: akár 5 milliárd dolláros visszaesésre számít.

A cég a védővámok miatt 2000 dollárral megemeli három, Mexikóban gyártott modellje, a Mustang Mach-E, a Maverick és a Bronco Sport árát. Ez azt jelenti, hogy a vámok miatti többletköltségeket nem hárítja 100 százalékban a vásárlókra – jelezte a vállalat.

Közben a Volvo öt százalékkal csökkenti dolgozói létszámát dél-karolinai üzemében (miközben Trump elnök a vámokkal éppenséggel a hazai gyártást és munkahelyteremtést akarja felpörgetni). A Volvo szóvivője ugyanakkor azt mondta, hogy a távlati cél, hogy Dél-Karolinában négyezer új állást hozzanak létre.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Magas tőkepiaci hozamot keres? Az indiai eszközök nagy lehetőségeket kínálnak

Magas tőkepiaci hozamot keres? Az indiai eszközök nagy lehetőségeket kínálnak

India öles léptekkel zárkózik fel a fejlett országokhoz. Ebben nemcsak a kedvező gazdaságföldrajzi és a még mindig kedvező demográfiai adottságok segítik, hanem az úgynevezett jó kormányzás is: a kormányzat szisztematikusan támogatja a hazai gyártást, stabilizálja a szabályozási kereteket, és egyszerűsíti az adózást, ráadásul a belső fogyasztói bázis is gyorsan nő. Bár a kilátások jók, kockázatok továbbra is vannak, és ezekre a befektetőknek is figyelniük kell.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×