21 százalékkal esik a jövő márciusban véget érő pénzügyi év végére a Toyota haszna - erre számít a japán cég, amely a világ legnagyobb autógyártója a Volkswagen-csoport előtt.
A Toyota - számításai szerint - az elmúlt év 33 milliárd dolláros profitjával szemben, a folyó pénzügyi évben már csak 26 milliárdos haszont érhet el.
Az ok egyrészt az erős jen, másrészt Donald Trump amerikai elnöknek a külföldi gyártású autókra és alkatrészekre kivetett védővámjai. A Toyota becslése szerint csak idén áprilisban és májusban a vámok 1,3 milliárd dolláros kárt okoznak neki. Szato Kodzsi vezérigazgató szerint ezen túl már nehéz pontos jóslásokba bocsátkozni.
"Az autóipar jelenlegi környezete, beleértve a kereskedelmi kapcsolatokat, szélsőségesen fluid állapotban van"
– mondta a cégvezető csütörtökön. A Toyota prognózisa növeli a nyomást a japán kormányra, hogy kössön olyan, vámcsökkentéshez vezető kereskedelmi alkut az Egyesült Államokkal, mint amit épp most jelentett be a Fehér Ház és a brit kormány.
A britek fellélegeztek, mert a friss megállapodás nyomán 100 ezer autót - gépjármű-exportjuk döntő részét - vámmentesen vihetik be Amerikába.
Ezzel részben megússzák azt a 25 százalékos, a külföldi autókra és a múlt héten az alkatrészekre is kivetett védővámot, amit a Trump-kormányzat még április elején jelentett be, és amelyet a Toyota is szeretne kivédeni. Jelentések szerint az egyik lépése az lehet, hogy az Egyesült Államokba helyezi át a RAV4 terepjáró gyártását.
A japán gyártó negyedéves profitja gyakorlatilag nem emelkedett az előző évi adathoz képest, miközben
Toyoda Akio, a cégalapító unokája és a vállalat elnöke jelezte: saját vagyonát készül befektetni a cég kivásárlásába, amely jelentések szerint 42 milliárd dolláros ügylet lenne és kivezetné a vállalatot a tőzsdéről.
A kérdéses negyedéves jelentést ugyanakkor árnyalja a Volkswagen teszt-botrányához hasonló, kínos ügy. A Toyota elismerte a széles körű, hamis teszteredményeket és hogy elavult adatokat használt például a töréstesztjeihez - amiért bocsánatot kért.
A pesszimista prognózist pedig azzal párhuzamosan adta ki, hogy arról számolt be: tavaly rekordforgalmat bonyolított, ami ta hibrid autók iránti kereslet hajtott.
Tudósítók megjegyzik: nem a japán autógyártó az egyetlen az ágazatban, amelynek bizonytalanságot okoznak a vámok. A Mercedes-Benz, a Volvo és a Ford is visszavonta idei prognózisát.
A General Motors jelezte: akár 5 milliárd dolláros visszaesésre számít.
A cég a védővámok miatt 2000 dollárral megemeli három, Mexikóban gyártott modellje, a Mustang Mach-E, a Maverick és a Bronco Sport árát. Ez azt jelenti, hogy a vámok miatti többletköltségeket nem hárítja 100 százalékban a vásárlókra – jelezte a vállalat.
Közben a Volvo öt százalékkal csökkenti dolgozói létszámát dél-karolinai üzemében (miközben Trump elnök a vámokkal éppenséggel a hazai gyártást és munkahelyteremtést akarja felpörgetni). A Volvo szóvivője ugyanakkor azt mondta, hogy a távlati cél, hogy Dél-Karolinában négyezer új állást hozzanak létre.