Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Pixabay

Hatalmasat zuhan a Toyota haszna, amit az amerikai védővámokkal indokol

Ötödével esik a világ vezető autógyártójának profitja az amerikai védővámok miatt. A figyelmeztetést maga a Toyota adta ki, amely szerint "nagyon nehéz a helyzet" azután, hogy Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos vámmal sújtotta a külföldi autókat.

21 százalékkal esik a jövő márciusban véget érő pénzügyi év végére a Toyota haszna - erre számít a japán cég, amely a világ legnagyobb autógyártója a Volkswagen-csoport előtt.

A Toyota - számításai szerint - az elmúlt év 33 milliárd dolláros profitjával szemben, a folyó pénzügyi évben már csak 26 milliárdos haszont érhet el.

Az ok egyrészt az erős jen, másrészt Donald Trump amerikai elnöknek a külföldi gyártású autókra és alkatrészekre kivetett védővámjai. A Toyota becslése szerint csak idén áprilisban és májusban a vámok 1,3 milliárd dolláros kárt okoznak neki. Szato Kodzsi vezérigazgató szerint ezen túl már nehéz pontos jóslásokba bocsátkozni.

"Az autóipar jelenlegi környezete, beleértve a kereskedelmi kapcsolatokat, szélsőségesen fluid állapotban van"

– mondta a cégvezető csütörtökön. A Toyota prognózisa növeli a nyomást a japán kormányra, hogy kössön olyan, vámcsökkentéshez vezető kereskedelmi alkut az Egyesült Államokkal, mint amit épp most jelentett be a Fehér Ház és a brit kormány.

A britek fellélegeztek, mert a friss megállapodás nyomán 100 ezer autót - gépjármű-exportjuk döntő részét - vámmentesen vihetik be Amerikába.

Ezzel részben megússzák azt a 25 százalékos, a külföldi autókra és a múlt héten az alkatrészekre is kivetett védővámot, amit a Trump-kormányzat még április elején jelentett be, és amelyet a Toyota is szeretne kivédeni. Jelentések szerint az egyik lépése az lehet, hogy az Egyesült Államokba helyezi át a RAV4 terepjáró gyártását.

A japán gyártó negyedéves profitja gyakorlatilag nem emelkedett az előző évi adathoz képest, miközben

Toyoda Akio, a cégalapító unokája és a vállalat elnöke jelezte: saját vagyonát készül befektetni a cég kivásárlásába, amely jelentések szerint 42 milliárd dolláros ügylet lenne és kivezetné a vállalatot a tőzsdéről.

A kérdéses negyedéves jelentést ugyanakkor árnyalja a Volkswagen teszt-botrányához hasonló, kínos ügy. A Toyota elismerte a széles körű, hamis teszteredményeket és hogy elavult adatokat használt például a töréstesztjeihez - amiért bocsánatot kért.

A pesszimista prognózist pedig azzal párhuzamosan adta ki, hogy arról számolt be: tavaly rekordforgalmat bonyolított, ami ta hibrid autók iránti kereslet hajtott.

Tudósítók megjegyzik: nem a japán autógyártó az egyetlen az ágazatban, amelynek bizonytalanságot okoznak a vámok. A Mercedes-Benz, a Volvo és a Ford is visszavonta idei prognózisát.

A General Motors jelezte: akár 5 milliárd dolláros visszaesésre számít.

A cég a védővámok miatt 2000 dollárral megemeli három, Mexikóban gyártott modellje, a Mustang Mach-E, a Maverick és a Bronco Sport árát. Ez azt jelenti, hogy a vámok miatti többletköltségeket nem hárítja 100 százalékban a vásárlókra – jelezte a vállalat.

Közben a Volvo öt százalékkal csökkenti dolgozói létszámát dél-karolinai üzemében (miközben Trump elnök a vámokkal éppenséggel a hazai gyártást és munkahelyteremtést akarja felpörgetni). A Volvo szóvivője ugyanakkor azt mondta, hogy a távlati cél, hogy Dél-Karolinában négyezer új állást hozzanak létre.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×