2024. április 24. szerda György
Nyitókép: NASA/Joel Kowsky

Elindult a történelmi Mars-járó

Útnak indult a Mars felé csütörtökön az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) legújabb Mars-járója, a Perseverance (Állhatatosság) - jelentette be a NASA.

A Perseverance helyi idő szerint reggel 7 óra 50 perckor - közép-európai idő szerint 13.50-kor - indult útjára a floridai Cape Canaveral űrállomásról, és a tervek szerint hét hónap múlva,

2021. február 18-án fog landolni a Mars felszínén.

A koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzet ellenére a NASA sikeresen tartotta a 2,4 milliárd dolláros (több mint 705 milliárd forintos) misszió tervezett menetrendjét.

A Mars-járó a Jezero nevű, 250 méter mély kráter alján fog landolni, amely 3,5 milliárd évvel ezelőtt még tóként hullámzott a vörös bolygó felszínén. A tudósok azt remélik, hogy a területen múltbéli mikrobiális élet nyomaira bukkanhatnak.

Cape Canaveral, 2020. július 30.
Fellövik az Atlas V-ös hordozórakétát fedélzetén a NASA legújabb, Perseverance (Állhatatosság) nevű Mars-járójával a Cape Canaveral-i Kennedy Űrközpontban 2020. július 30-án. Az egytonnás, nagyjából terepjáróméretű Perseverance robot egy teljes marsi évet - 687 földi napot - fog eltölteni a Marson, ahol folytatja a vörös bolygó felfedezését, múltbéli mikrobiális élet nyomai után kutat, tanulmányozza a planéta éghajlatát és geológiáját, valamint kőzet- és talajmintákat gyűjt.
MTI/AP/John Raoux
Fellövik az Atlas V-ös hordozórakétát fedélzetén a NASA legújabb, Perseverance (Állhatatosság) nevű Mars-járójával a Cape Canaveral-i Kennedy Űrközpontban 2020. július 30-án. MTI/AP/John Raoux

"A történelem során ez az első alkalom, hogy azzal a kifejezett céllal indulunk útnak a Mars felé, hogy az élet nyomaira bukkanjunk egy másik bolygón" - mondta Jim Bridenstine, a NASA igazgatója szerdai sajtótájékoztatóján.

Az eszközt egy Atlas V-ös hordozórakétával juttatják el a vörös bolygóra.

A NASA közép-európai idő szerint csütörtök este közölte, hogy

műszaki problémák léptek fel a hordozórakétával.

Az irányítóközpontba érkező adatok arra utalnak, hogy a rakéta biztonsági üzemmódba kapcsolt. Az irányítóközpontban valószínűnek tartják, hogy a Föld árnyéka miatt a hordozórakéta egy része túlságosan lehűlt.

Az egytonnás, nagyjából terepjáró méretű Perseverance robot egy teljes marsi évet - 687 földi napot - fog eltölteni a Marson. Feladata az lesz, hogy folytassa a bolygó felfedezését, múltbéli mikrobiális élet nyomai után kutasson, tanulmányozza a planéta éghajlatát és geológiáját, valamint kőzet- és talajmintákat gyűjtsön.

A Mars-járó elsőként kíséreli meg, hogy kőzettani mintákat gyűjtsön egy másik bolygóról.

Ezeket szivarméretű kapszulákba csomagolja, de eljuttatásuk a Földre már egy későbbi misszió feladata lesz.

A Mars-járóval együtt az Ingenuity nevű kísérleti Mars-helikopter is a bolygóra érkezik, amely tesztrepüléseket fog végezni. Ha a napenergiával hajtott, 2 kilogramm súlyú helikopter túléli a hideg marsi éjszakákat, az azt jelenti, hogy a jövőbeli missziókat ki lehet bővíteni a levegőből végzett vizsgálatokkal.

Ez lesz az amerikai űrkutatási hivatal kilencedik útja a vörös bolygóra. A NASA első Mars-járója, a Sojourner 1997-ben landolt a vörös bolygón. Az űrkutatási hivatal azóta két másik Mars-járót (Spirit, Opportunity) és három űrszondát (Pathfinder, Phoenix, InSight) küldött a planéta feltérképezésére. Az Egyesült Államok azt tervezi, hogy a 2030-as években űrhajósokat küld a Marsra az Artemis űrkutatási program keretében.

Újabb őrizetbevétel Németországban: egy EP-képviselő asszisztense dolgozhatott Kínának

Kína javára végzett kémtevékenység gyanújával vettek őrizetbe egy embert a karlsruhei szövetségi főügyész utasítására. Az eset különbözik a korábbi háromtól, ezúttal ugyanis egy parlamenti párt európai parlamenti képviselőjének legközelebbi munkatársáról van szó. Kína berlini nagykövetsége visszautasította a vádakat.

A lengyel álláspont egyértelmű: Oroszországnak stratégiai vereséget kell szenvednie Ukrajnában - szakértők az Arénában

A lengyelországi önkormányzati választások után mindkét politikai oldal győztesnek vallhatja magát – derült ki az InfoRádió Aréna című műsorában, amelynek Mitrovits Miklós történész és Dobrowiecki Péter, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője, két Lengyelország-szakértő volt a vendége. A beszélgetésben szó esett Donald Tusk Európa-politikájáról és Jaroslaw Kaczynski utódlásának kérdéséről is.
2024.04.24. szerda, 18:00
Isépy Tamás a Századvég makrogazdasági üzletág vezetője
Madár István a Portfolio vezető elemzője
Jelentési nagyüzem a tőzsdéken, a Teslára szegeződnek a szemek

Hangulatjavulással indult a hét a tőzsdéken, tegnap világszerte felpattantak a tőzsdék a korábbi hetekben tapasztalt esés után. A momentum a mai nap kitartott, Ázsiában nagyrészt emelkedtek a vezető részvényindex és Európában is határozott emelkedést lehet látni, valamint az USA-ban is folytatódott az erősödés. Közben felpörögtek az események mind makrogazdasági, mind gyorsjelentési fronton: itthon az MNB kamatdöntést tartott, és a nap folyamán sorban érkeztek a BMI adatok Európából és az Egyesült Államokból; közben a befektetők a vállalati gyorsjelentésekre figyelnek, a Spotify árfolyama például nagyot ugrott a vártnál jobb eredmények után, de a zárás után érkezik majd a Tesla is, amelyről még a jelentést megelőzően technikai elemzést készítettünk.