2024. május 21. kedd Konstantin

Közös tőről fakadhat az elhízás és az asztma

Brit kutatók egy olyan molekulát azonosítottak, amely valószínűleg az asztma kialakulásában és az elhízásban is szerepet játszik. A két kórkép közötti kapcsolat régóta ismert, annak okáról azonban eddig leginkább csak találgattak a szakemberek.

A londoni King's College tudósai által vizsgált, az immunrendszerhez tartozó Th2 sejtek által termelt egyik molekula a légutak gyulladásának kiváltásával hozzájárul az asztma létrejöttéhez. Ugyanezek a sejtek állítják elő a PMHC jelű fehérjét, amely fokozza az éhséget.

Ez az eredmény mechanisztikus kapcsolatot teremt az allergiás gyulladás, az asztma és az elhízás között - írták tanulmányukban a kutatók.

Korábban több európai és amerikai vizsgálat is olyan jellegű kapcsolatot tárt fel a két kórkép között, amelyet nem lehetett megmagyarázni az asztma okozta testmozgáscsökkenéssel; sok esetben az elhízás megelőzte a légúti betegséget.

Egy 330 ezer beteg bevonásával készített, idén publikált kutatás szerint a mintában minden egyes normális testtömeggel rendelkező asztmásra másfél elhízott sorstársa jutott.

Ugyanakkor persze nem minden asztmás kövér, de a tudósok nem is vélik úgy, hogy felfedezésük minden kérdésre választ ad, sőt, további kutatásokat sürgetnek.

A Nemzeti Elhízási Fórum egyik munkatársa szerint fontos a feltárt összefüggés, mert bizonyítja, hogy genetikai alapjai is vannak a kövérségnek.

A hajózási szakértő elmondta, miért nem érzékelhette a becsapódást a szállodahajó legénysége

A Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője szerint a motorcsónak valószínűleg nagy sebességgel haladt, a szállodahajó legénysége pedig nem érzékelte az ütközést, amit alátámaszthat a két jármű tömege közötti különbség is.
2024.05.21. kedd, 18:00