Max Verstappen sorozatban harmadszor lett világbajnok a Forma–1-ben, és ezzel a negyedik helyre jött fel a történelmi rangsorban. A Red Bull 26 éves versenyzője az idényzárón, Abu-Dzabiban idei ezredik körét teljesítette a mezőny élén, ami új rekord a száguldó cirkuszban. Az idei 22 F1-es futamból 19-et nyert meg és 21 versenyen ért el dobogós helyezést. Dominanciáját jól mutatja, hogy a vb-pontversenyben 290 ponttal előzte meg a második helyen végző csapattársát, Sergio Pérezt.
Wéber Gábor azt mondta az InfoRádió Aréna című műsorában, hogy megérdemelten lett újra világbajnok Max Verstappen, hiszen 17 különböző rekordot döntött meg a 2023-as szezon alatt, amit szerinte nem lehet túlszárnyalni. Mint fogalmazott, igazából nincs is nagy jelentőségük a statisztikai mutatóknak és a különböző számoknak, adatoknak, „önmagában az a teljesítmény, amit egész évben láttunk tőle, rekorddöntések nélkül is elképesztő”.
A Forma–1-es kommentátor szerint a holland világbajnok csapattársának, Sergio Péreznek „keserédes éve” volt, mert bár Max Verstappen mögött a lehető legjobb eredményt érte el az összetett vb-pontverseny alapján, azért a 290 pontos differencia „brutális különbség.” Ez is egy olyan újabb fantasztikus rekord, ami Verstappen neve mellé kerül be a történelemkönyvekben. Wéber Gábor szerint Sergio Pérez a közelébe sem tudott kerülni a csapattársának, esélye sem volt arra, hogy megszorongassa. A mexikói két futamot nyert az idén, első sikerét Szaúd-Arábiában aratta márciusban, ahol csak a 15. helyről rajtolt Verstappen, mivel az időmérőn eltört az autójának a féltengelye. A holland ugyan nagyot küzdött a Szaúdi Nagydíjon, de végül másodikként ért célba öt másodperces hátránnyal.
Ez a szezon második versenye volt, és Pérez ugyan „egy picit meccsben érezhette magát”, de igazi sikerélménye aztán már csak április végén, Bakuban lehetett, amely egyébként a kedvenc pályája. Ennek megfelelően a mexikói pilótának az a versenyhétvége sikerült a legjobban 2023-ban, Wéber Gábor megfogalmazása szerint „erőből behúzta” azt a győzelmet.
Az első négy futam után úgy álltak, hogy két-két futamgyőzelme volt a két Red Bull-versenyzőnek.
A szezon további részében azonban a szeptemberi Szingapúri Nagydíjat – amelyen Carlos Sainz győzött – leszámítva az összes többi versenyhétvégén Verstappen-hegemónia érvényesült, Pérez pedig teljesen elbizonytalanodott. Olyan pályák jöttek a versenynaptárban, amelyek „nem voltak komfortosak” számára, és az időmérőkön sem tudott igazán átütő lenni. „Bekerült egy negatív spirálba, ami aztán folyamatosan gyűrűzött, így teljesen elment az önbizalma, ami végül ahhoz vezetett, hogy még kevésbe tudta és merte kiautózni az autóból azt, ami benne volt” – emlékezett vissza a kommentátor.
Teljesen esélytelen Pérez?
Wéber Gábor kiemelte, hogy a mezőnyben messze a Red Bullnak volt a legkimagaslóbb a gumikezelése, amiben Verstappen és Pérez is nagyon jó. Ezt az egyes futamokon „nagyon erősen a maguk javára tudták fordítani”, a hollandot pedig senki sem tudta harcra kényszeríteni.
A szakértő szerint az idény végeztével Pérez akkor „dőlhetett volna hátra elégedetten” az idei összetett második helyezésével, ha legalább a futamok egyharmadában meg tudta volna szorongatni vagy le tudta volna győzni Max Verstappent, mert csak ebben az esetben mondhatná el magáról azt, hogy közelebb került a háromszoros világbajnokhoz. Wéber Gábor szerint
addig nem lehet komolyan számolni a mexikóival, amíg csak egy-két versenyen „tud nagyjából a szemébe nézni” a csapattársának.
Mint mondta, nagyon sokat kellene még dolgoznia ahhoz Péreznek, hogy veszélyes tudjon lenni a jelenlegi legjobb F1-es pilótára, de nagy kérdés, hogy „egyáltalán van-e benne annyi, hogy meg tudja lépni ezt a lépcsőfokot”.
Nagyon úgy tűnik tehát, hogy jelenleg nincs igazi ellenfele a mezőnyben Max Verstappennek, és erre utalt nemrég a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton is, aki azt nyilatkozta: az idényzárón 17 másodperces előnnyel célba érő Red Bull úgy diadalmaskodott Abu-Dzabiban, hogy „július vagy augusztus óta hozzá sem ért az autóihoz, ami alapján könnyen rá lehet jönni, mire lesznek képesek jövőre”.
Még mindig sokat számít a versenyzői teljesítmény is
Kérdés, hogy miként alakul így a Forma–1 jövője, lesz-e a közeljövőben valódi versenyhelyzet a száguldó cirkuszban. Egyáltalán mennyit számít a sorozatban a pilóták kvalitása, az autó és a szerencse napjainkban? Wéber Gábor szerint pontosan ugyanannyit, mint eddig. Mivel technikai sportról van szó, természetesen nagy jelentősége van az autónak, és a kommentátor szerint ez a szempont egyre jelentőségteljesebb. Hozzátette: bár sokan megkérdezik tőle, százalékos arányban nagyon nehéz meghatározni azt, hogy mi számít jobban: az autó vagy a pilóta. Ugyanakkor úgy véli, hogy nagyobb részben játszik szerepet az, hogy ki milyen autóval versenyez. „Pontosan tudjuk, ha egy gyengébb versenyzőt beültetünk egy világbajnoki címre esélyes autóba, akkor azért hirtelen meglódul a teljesítménye, viszont
ha egy jó versenyző egy rossz autóba kerül, egy pontnál, vagy egy bizonyos szintnél többet nem tud kihozni belőle. Éppen ezért az autó többet nyom a latba.
A saját szája íze szerint mindenki eldöntheti, hogy ez most 60, 70 vagy 80 százalék, de alapvetően valahol ez az arányszám működik” – magyarázta.
Hozzátette: azért ezek a hozzávetőleges számok is azt mutatják, hogy a teljesítmény egy jelentős részét még mindig a versenyző adja, amire rengeteg példát láthattunk idén és az elmúlt években is. Több futamon is bebizonyosodott, hogy egy adott autóval mennyire eltérő teljesítményt lehet nyújtani.
Hosszabb távon kiegyenlítődik a szerencse
Sokat számít persze a szerencsefaktor is, és a korábbi korszakokkal összehasonlítva az elmúlt szezonokban már jóval kevesebb kiesés van egy-egy F1-es versenyen. Wéber Gábor megerősítette: korábban valóban több volt a technikai meghibásodás, aminek egy jó része biztos, hogy a szerencsefaktornak volt köszönhető, de „a szerencse hosszú távon kiegyenlítődik”. Szerinte régebben „a finomabb kezű és a technikát jobban óvó versenyzők” eredményesebben tudtak lehozni egy-egy évet, mint azok, akik „a szemét is kinyomták az autónak, de nem tudtak rá vigyázni”.
Manapság kevesebb a szélsőséges szituáció, nincs annyi versenyfeladás, ami annak is köszönhető, hogy a korszerű, modern elektronika sok gondot még azelőtt megakadályoz, hogy bekövetkezne a meghibásodás. A kommentátor elmondta:
ma a technikai problémák jelentős része a versenyzőtől teljesen függetlenül történik.
Példaként hozta fel a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjat, amelyen mind a 20 pilóta célba ért, attól függetlenül, hogy az utolsó körben néhányan kimentek a boxba, és „visszavonultak a versenytől”. Wéber Gábor szerint valóban igaz az az elmúlt öt-tíz évre, hogy alig volt kiesés a Forma–1-ben, amit a korábbi évtizedekben „csak ritkán lehetett elmondani”.