Hacsak nem robban be valaki meteoritként a sportág egére, a következő öt évben még nem tartja valószínűnek, hogy női pilóta induljon a Forma–1 mezőnyében. Ők azonban mindent megtesznek annak érdekében, hogy javítsanak a rendszeren, fogalmazott Stefano Domenicali a Belga Nagydíj előtti sajtótájékoztatóján.
A sportág eddigi történetében összesen két olasz nő állhatott rajtrácsra: Maria Teresa de Filippis az ötvenes években öt versenyen indult, Lella Lombardi pedig a hetvenes évek közepén tizenkét alkalommal versenyzett a Forma–1 mezőnyében. Lombardi pontszerzésig is jutott: 1975-ben hatodik helyen végzett a csonka Spanyol Nagydíjon, ezért fél pont járt akkoriban - írja a BBC.
A nők nehézségekkel küzdenek
A Forma–1 idén azzal promotálja a kizárólag női versenyzőket felvonultató W-Seriest, hogy egyes versenyeit a nagydíjakhoz kapcsolódóan rendezi meg. Domenicali szerint ez nagyszerű együttműködés.
"Ahhoz, hogy a lányoknak esélyt adjunk arra, hogy a fiúkkal azonos szinten versenyezzenek, ugyanabban életkorban kell a Forma–3 és a Forma–2 szintjén versenyezniük. Dolgozunk azon, hogy lássuk, mit tehetünk a rendszer javítása érdekében, hamarosan látható eredményei is lesznek ennek" - mondta, de konkrétumokat nem említett.
A W-Series kétszeres bajnoka, Jamie Chadwick ambíciója a Forma–1-be való továbblépés, de nem biztos abban, hogy nőként megfelel a fizikai követelményeknek ehhez.
Az egyik problémát az jelenti, hogy míg a Forma–1 autói szervókormányosak, a Forma–2 és a Forma–3 autói nem, enélkül pedig a nők nagy, nehéz autók vezetésével küszködnek.
Végre jöhet az afrikai verseny
Domenicali egy johannesburgi versenyről is beszélt, de arról nem árult el részleteket, hogy 2023-ban vagy 2024-ben bekerülhet-e ez a versenynaptárba.
"Mindig is azt mondtam, hogy lesz versenyünk Afrikában, és
erre Dél-Afrika a legvalószínűbb helyszín.
Zajlanak a tárgyalások, hosszú távú megállapodást akarunk kötni, ami időbe telik, de a következő napokban tisztázzuk a részleteket. Elkötelezettek vagyunk Afrika irányába, de jól akarjuk csinálni a dolgot. A versenynaptárt a következő hetekben véglegesítjük" - fogalmazott.
Kína még kérdéses a Covid miatt
Az afrikai verseny a belga megmérettetés helyét veszélyeztetheti a naptárban, de Domenicali szerint nagyon körültekintően kell azzal kapcsolatosan fogalmazni, hogy lesz-e még Forma–1-es nagydíj Spában. A belga féllel is folyamatosan zajlanak a tárgyalások, és Kína is szeretne visszakerülni a naptárba.
Az ázsiai országban 2019-ben rendeztek utoljára versenyt, ezt követően a koronavírus miatti korlátozások nem engedték annak megtartását. Domenicali szerint még nem tiszta a koronavírussal kapcsolatos helyzet, így ők, mint minden más nagy sportág, várják a kínai fél állásfoglalását az év végéig. (Kínában időközben még választás is lesz októberben.)
Megkérdezték Domenicalitól azt is, hogy az emberi jogi helyzet nem okoz-e aggodalmat. válaszában úgy fogalmazott, a politikai állásfoglalás mindig kényes, de minden országban kommunikálják azt, hogy mit tartanak fontosnak, s ha az nem teljesül, nem tartanak ott többé versenyt.
Szaúd-Arábia versenye is a naptárban marad annak ellenére, hogy idén a versenyhétvégén ért rakétatámadás egy olajfinomítót, ami sokakban keltett aggodalmat.
Jövőre 23 vagy 24 nagydíjat akarnak tartani, ami meglehetősen sok, de Domenicali szerint a piac akarja ezt, kevesebbre pedig a történelmi jelentőségű európai versenyek miatt sincs lehetőség. A versenysorrendbe a ramadán ideje is beleszól majd jövőre.
(Címlapképünkön: Jem Hepworth brit autóversenyző, a W-Series katalán körversenyének tesztjén, Barcelonában, 2022 márciusában.)