Infostart.hu
eur:
384.73
usd:
331.97
bux:
107362.16
2025. november 17. hétfő Gergő, Hortenzia
Nyitókép: Dambovita 9 News / Facebook

Újra hadrendben a gigantikus orosz nukleáris hadihajó – de mit érhet el vele Moszkva?

Oroszország 28 év után teljes körűen felújította és ismét szolgálatba állította az Admiral Nahimov nevű, nukleáris meghajtású hadihajóját. A hatalmas, 28 ezer tonnás cirkáló az orosz tengeri flotta zászlóshajója lesz, de az InfoRádiónak nyilatkozó Kaiser Ferenc (docens, NKE) szerint csak erődemonstrációra jó.

Nukleáris meghajtású hadihajót újított fel és állított újra szolgálatba Oroszország. Az Admiral Nahimov típusának orosz megnevezése Orlan – a NATO általi neve: Kirov –, és mint az InfoRádiónak nyilatkozva Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense elmondta, egy extra nagy méretű, rakétafegyverzetű cirkálóról van szó, amelyet méretei miatt a NATO "rakétás csatacirkálónak" nevez. 28 ezer tonnás vízkiszorításával majdnem háromszor akkora, mint az amerikai flottában szolgáló Ticonderoga-osztályú rakétás cirkálók vagy Arleigh Burke osztályú rakétás rombolók.

"Ez egy nagyon régi hajó. Még a hidegháborúban, 1988-ban állt hadrendbe a Szovjetunió végnapjaiban. 1999-ben, tehát lassan negyed évszázada úgy döntöttek, hogy kivonják a hadrendből, vagy legalábbis konzerválják. Aztán az ezredforduló után született egy döntés, hogy alaposan korszerűsítik a fegyverzetét, lényegében mindent lecseréltek rajta, valószínűleg az atommeghajtását is" – ecsetelte a szakértő.

A felújítással az Orlan új, hajó elleni rakétarendszereket kapot, cirkon hiperszonikus rakétákat, és teljesen kicserélték a légvédelmét, a régi SZ-300-as légvédelmi rakéták helyett SZ-400-asokat kapott, megerősítették, korszerűsítették a rakéták és robotrepülőgépek elleni úgynevezett pontvédelmi rendszereit.

"Igazából ez egy nagy méretű, »mutasd meg a lobogódat« erőkivetítő platform, az orosz flotta és állam nagyságát igyekszik fitogtatni. Nagyon fontos, hogy Oroszországnak nincs, sőt várhatóan a jövőben sem lesz repülőgép-hordozója, mert az Admiral Kuznyecov nevű repülőgép-hordozót miután – mondjuk úgy – mérsékelt sikerrel próbálták kijavítani, lényegében lekonzerválták a legénység jelentős részét szárazföldi alakulatokhoz, és rohamzászlóaljba szervezve Ukrajnában vetették be" – mutatott rá Kaiser Ferenc. Az amerikaiaknak eközben van 11 nagy méretű repülőgép-hordozójuk, Kínának is egyre több, illetve hadihajók is rendelkezésre állnak.

Az oroszoknak van ez az osztály, amiből ráadásul a legtovább szolgáló egységet, a Nagy Pétert a Nahimov újbóli hadrendbe állásával kiveszik a rendszerből, és mivel több mint 40 éves egységről van szó, valószínűleg "szétvágják ócskavasnak". Ez Kaiser Ferenc szerint jól jelzi, hogy

Oroszországnak alapvetően nincs igazán komoly tengerészeti prioritása,

mert ahhoz, hogy egy hajót állandó jelleggel tudjak üzemeltetni, legalább háromnak hadrendbe kéne állni, de jelen állás szerint ebből az osztályból ez az egyetlenegy lesz, amelyik szolgál.

Másra aligha kellhet Moszkvának az Admiral Nahimov, mint erődemonstrációra. "Túl nagy, 250 méter hosszú, rendkívül könnyű célpont. Saját kíséretet igényel. A hidegháború végén ezeket a hajókat úgy építették meg, hogy önmagukat, sőt az egész köteléket tudják védeni. Azóta nagyot változott a világ" – sorolta a szakértő.

Jellemzőnek nevezte, hogy az orosz fekete-tengeri flottából a Nahimovhoz képest szűk feleakkora zászlóshajója már a hadműveletek első szakaszában, 2022 áprilisában elsüllyedt. Az orosz fejlesztési irány mégis ez: a haditengerészetnek egymástól hatalmas távolságra lévő, és belső vízi útvonalakon kívül máshogy csak a NATO által ellenőrzött tengerszorosokon keresztül megközelíthető flottákat kell fenntartani:

  • egyet a Balti-tengeren
  • egyet a Fekete-tengeren
  • egyet a sarkvidéki területen – a Jeges-tengeren
  • egyet a Csendes-óceán térségében (beltengerre kifejlesztett, moduláris hajókkal).

Ezért az oroszok a legnagyobb mennyiségben kicsi, moduláris hajókat építenek, amiket kifejezetten beltengerre fejlesztettek ki, például ilyen a Karakurt osztályú korvett, vagy számos más hajó, vontatóhajók, rakétás gyorsnaszádok. Óriási előnyük, hogy mindenütt gyártják őket (Szentpéterváron, Kercsnél, Szevasztopolban, a Volga-mentén is van erre alkalmas hajógyár), és így mindenhol van hozzájuk tartalékalkatrész.

Aláhúzta még, hogy Oroszország folyóit, tavait még a sztálini időkben a gulágon dolgozó rabszolgák százezreinek élete árán kötötték össze, és – mint a szakértő szintén rámutatott – van egy úgynevezett európai orosz mélyvízi rendszer, amelynek köszönhetően az oroszok belvízi hálózatokon keresztül tudnak hadihajókat szállítani a Jeges- vagy Balti-tengerről a Fekete- vagy Kaszpi-tengerre is akár, ahol szintén van egy kis flottilla.

"Ezek fejlesztésén van most sokkal nagyobb hangsúly, ezek vívják az ukrajnai tengeri háború legnagyobb részét.

800-1000-1200 tonnás egységekről beszélünk, kicsik, gyorsak, nagyon limitált, 15-20 napos a bevetési idejük, viszont ezért cserébe a méretükhöz képest kifejezetten nagy tűzerővel rendelkeznek. Tehát Oroszország jelenleg inkább a saját partjainak a védelmére koncentrál" – húzta alá Kaiser Ferenc. Rámutatott még, a Fekete-tengeren délről ott van Románia, Bulgária és Törökország révén a NATO, ugyanígy a Balti-tengeren is, ahol Oroszországnak két nagyon kicsi kijárata van csak, az egyik Szentpétervárnál, a másik a kalinyingrádi enklávé térségében.

Tengeralattjárók, atomfegyverekkel

A kisebb hajók mellett a tengeralattjárók fejlesztésén van a hangsúly Moszkvában. Kaiser Ferenc szerint

Oroszország igazi elrettentő képessége nem a felszíni hajóiban van, hanem a nukleáris meghajtású tengeralattjáróiban.

Itt nagyon komoly programot folytat az orosz flotta, folyamatosan lecseréli a régi, még a szovjet időszakban szolgálatba állított, ballisztikusrakéta-hordozó tengeralattjárókat.

"Most már csak a Delta 4 osztály áll hadrendben, és ezt folyamatosan váltja le most már nyolc darab szolgálatban álló Borej, vagy úgynevezett Jurij Dolgarukij osztályú ballisztikusrakéta-hordozó tengeralattjáró. Ezek egyesével 16, csak atomfegyver hordozására alkalmas Bulava rakétával vannak ellátva" – hívta fel a figyelmet Kaiser Ferenc.

Ez szerinte az oroszok "második csapásmérő képessége", hogyha a szárazföldi telepítésű ballisztikus rakétáikat és a stratégiai bombázóikat meg is semmisítené az ellenség, ezek a hajók képesek visszalőni.

Szintén nagy hangsúly van a nukleáris meghajtású támadó vagy robotrepülőgép-hordozó tengeralattjárók fejlesztésén.

Ez az a terület, ahol az orosz flotta ellen tud tartani az amerikaiaknak és a NATO-nak,

viszont pont abból adódóan, hogy ezeket a nagy hajókat azért zárt beltengerekre nem érdemes bevinni, a nukleáris meghajtású hajók csak az északi flotta, illetve a csendes-óceáni flotta kötelékében szolgálnak, a Balti-tengeren vagy a Fekete-tengeren az NKE docense szerint nincs értelme ezeket üzemeltetni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Magyar válogatott: a mostani kudarc fájó, a múlt meg figyelmeztető – de mit ígér a jövő?

Magyar válogatott: a mostani kudarc fájó, a múlt meg figyelmeztető – de mit ígér a jövő?

Marco Rossi azt mondta vasárnap, hogy nehéz most a jövőre gondolni, s ebben egyrészt igaza van, másrészt a mondat talán többféleképpen is értelmezhető. De az élet, bármennyire is fájó a kiesés, nem áll meg. Mit hozhat a válogatottnak 2026?

Csendes Olivér: az adat és az AI a külföldiek telefonjaitól az időjárási előrejelzésekig segíti a turizmust

Ha egy országnak olyan fejlett nemzeti adatszolgáltató központja van, mint Magyarországnak, akkor a mesterséges intelligencia modellek segítségével nagyon pontos előrejelzéseket tehet, hogy mikor, mennyi turista érkezhet. Például most 97 százalékos pontossággal előre lehet vetíteni, hogy hányan lesznek Budapesten decemberben – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Csendes Olivér. A felhasznált adatokról is beszélt a Visit Hungary Zrt. vezérigazgatója.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.11.18. kedd, 18:00
Bendarzsevszkij Anton
az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány igazgatója, a posztszovjet térség szakértője
Eséssel zártak az főbb amerikai indexek

Eséssel zártak az főbb amerikai indexek

Múlt héten a mesterségesintelligencia-részvények értékeltségével kapcsolatos aggodalmak közepette kissé meginogtak a tőzsdék és hétfő reggel is inkább negatív volt a hangulat az ázsiai részvénypiacokon. Európában kis mozgásokkal indult a nap, a DAX minimálisan emelkedett, bár ez nem tartot sokáig, gyorsan lefordultak az irányadó indexek. Végül a főbb nyugat-európai indexek enyhe eséssel zárták a napot. A BUX pénteki záróértéke körül mozgott a hétfői kereskedési napon, a nap végére pedig mindössze 0,1%-kal került feljebb. Az amerikai kereskedésre hatással lehet a héten esedékes Nvidia gyorsjelentés, amit kiemelt figyelemmel követhetnek a techrészvények árazása miatt aggódó befektetők. A tengerentúlon enyhe emelkedéssel nyitottak a főbb indexek, de estére elfogyott a lendület: A Dow 1,18, az S&P 500 0,92, a Nasdaq pedig 0,84%-kal került lejjebb. November 26-i ingyenes rendezvényünkön szó lesz arról is, hogy hol a részvények helye a portfóliónkban. Részletek és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×