Infostart.hu
eur:
382.03
usd:
327.92
bux:
109015.19
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: Pixabay

Repüléstörténeti „katasztrófamágnes” a csütörtökön lezuhant géptípus

Hat és fél évtized alatt csaknem 160 baleset és több mint 2000 halott a most lezuhant An-24 mérlege.

A csütörtökön lezuhant AN–24-es típusú utasszállító repülőgép az oroszországi Amuri terület fölött haladt, fedélzetén 49 emberrel. A gép a Blagovescsenszk–Tynda útvonalon közlekedett, és a tervezett leszállás előtt tűnt el a radarokról.

A tragédia felhívja a figyelmet az AN-24-es múltjára, hiszen ez a típus több évtizedes szolgálata alatt számos súlyos balesetet szenvedett, több alkalommal pedig gépeltérítők rabjává vált a világ különböző pontjain - írja az Index.

Az utasszállító az Angara légitársaság menetrend szerinti járataként közlekedett a Blagovescsenszk–Tynda útvonalon, és nem sokkal a tervezett leszállás előtt tűnt el a radarokról.

Az Antonov AN-24-et rövid- és középtávú utakra tervezték. Magas repülési teljesítményének és szerkezeti megbízhatóságának köszönhetően képes földutakról is felszállni, gazdaságos működése és könnyű karbantartása miatt pedig nemcsak a Szovjetunióban, hanem külföldön is elismertté vált.

A világon elsőként ennél a típusnál alkalmaztak ragasztott/hegesztett kötéseket a hagyományos szegezés helyett, ami lehetővé tette a gyártási munkaerő-igény csökkentését, valamint a szerkezet szilárdságának és tartósságának javítását.

Az AN-24 repülőgépet sorozatgyártásban készítették a kijevi repülőgépgyártó üzemben (1961–1979, 1 028 gép), az ulan-udei repülőgépgyártó üzemben (1965–1971, 174 gép), valamint az irkutszki repülőgépgyártó üzemben (1965–1971, 165 AN-24T gép). Az AN-24 1959. október 20-án repült először hivatalosan.

Számos balesetet a 65 éves szolgálat alatt

Az AN-24-eshez hosszú történetében eddig összesen 159 baleset köthető, ezek 2134 halálos áldozatot követeltek.

Néhány súlyosabb katasztrófa:

Az első nagyobb szerencsétlenség 1965. március 20-án történt, amikor a gép a hanty-manszijszki repülőtéren a kifutópálya előtt szállt le, hótorlasznak ütközött, és darabokra tört; a fedélzeten tartózkodó 47 emberből 43 meghalt. A baleset okát nem állapították meg.

1973. január 21-én egy AN-24 pilótája elvesztette az irányítást a gép felett, és lezuhant Petukhovo közelében, Oroszországban. A fedélzeten tartózkodó 39 emberből 35-en rögtön meghaltak. A repülőgépet valószínűleg rakétával lőtték le ismeretlen okok miatt. Négy utas túlélte a zuhanást, de a fagypont alatti hőmérséklet miatt a mentőcsapatok megérkezése előtt elhunytak.

1998. szeptember 29-én rejtélyes körülmények közt zuhant le egy AN-24-es, Srí Lanka északnyugati partjainál. A repülőgép a Jaffna-Palaly Légibázisról indult Colombóba, és eltűnt a radarokról. Kezdeti jelentések szerint a gépet a Tamil Eelam Felszabadító Tigrisek lázadói lőhették le. A fedélzeten lévő hét fős személyzet és 48 utas mind életét vesztette.

2000. november 15-én egy An-24RV röviddel a luandai Quatro de Fevereiro repülőtérről való felszállás után irányításvesztés miatt lezuhant, és a fedélzeten tartózkodó 57 személy mind életét vesztette.

Az Equatorial Express Airlines An–24B típusú repülőgépe nem sokkal a felszállás után lezuhant a dzsungelbe az egyenlítő-guineai Baney közelében, a fedélzeten tartózkodó mind a 60 ember életét vesztette. A repülőgép túlterhelt volt – eredetileg legfeljebb 48 fő szállítására tervezték, nem 60-ra. A baleset a legtragikusabb légikatasztrófának számít Egyenlítői-Guineában, és egyben a legsúlyosabb baleset, amely An–24 típusú géppel történt.

2010. május 17-én a Pamir Airways AN-24-es gépe 100 kilométerre a kabuli nemzetközi repülőtértől zuhant le. A repülőgép a Kunduz repülőtérről Kabul felé tartott, amikor hirtelen eltűnt a radarokról. A gépet két nappal később találták meg a Salang-hágóban. A fedélzeten tartózkodó 44 személy mind meghalt.

A 2025. júliusi szerencsétlenség előtti legfrissebb baleset 2022. augusztusában történt, amikor egy belojarszki repülőtéri dolgozó meghalt, miután egy AN-24-es légcsavarja alá esett.

Nem csak baleset fűződik az An-24 történetéhez - írja a lap: 2000. decemberében eltérített két ember egy An-24 típusú repülőgépet, azt követelték, hogy nyugati Kongóba repüljenek. Az egyik gépeltérítőt egy kongói lázadó ölte meg, miután megpróbált behatolni a pilótafülkébe. A másik eltérítő több lövést leadott, mielőtt ártalmatlanították, de a fedélzeten tartózkodó további 15 ember közül senki sem sérült meg. Az incidensért a gomai repülőtér gyenge biztonsági intézkedéseit tették felelőssé.

Korábban is próbáltak eltéríteni An-24 repülőgépet: 1991-ben egy férfi Svédországba próbálta irányítani a járművet, gránáttal fenyegetőzve, ha nem teljesítik a kérését, felrobbantja a gépet. A járat végül Leningrádban landolt, a gépeltérítő elengedte a 26 utast, de nem adta meg magát. A gránátot felrobbantotta, saját maga halálát okozva ezzel.

Címlapról ajánljuk
Karácsonyi roham ide vagy oda, a kereskedelmi szövetség borúsnak látja a helyzetet

Karácsonyi roham ide vagy oda, a kereskedelmi szövetség borúsnak látja a helyzetet

Az Országos Kereskedelmi Szövetség álláspontja szerint még egy erős karácsonyi roham sem fogja egyenesbe hozni a kiskereskedelmi forgalom éves alakulását. Kozák Tamás, az OKSZ főtitkára szerint az árrésstopnak nincs jelentős hatása az élelmiszer-kereskedelem növekedésére, miközben az intézkedés jelentős károkat okoz az üzletláncoknak.

Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

A Kossuth rádióban kezdte pénteki munkanapját a miniszterelnök. Elmondta: ha a háborút a harctéren kell megoldani, a fenyegetettség nőni fog – fogalmazott. Beszélt az orosz energiától való függésünkről, a gyenge Európáról, a Tisza Párt állítólagos programjáról és a kettős állampolgárság népszavazásának évfordulójáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×