Ausztria autópályáin több mint ötven éve, 1974 májusa óta a 130 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, 1974 előtt még korlátozás nélkül lehetett száguldani, ahogy Németország a mai napig is.
Az osztrák sajtó most arról számolt be, hogy a 150 km/őrás maximális sebesség bevezetése fontos téma az FPÖ és az Osztrák Néppárt koalíciós egyeztetésein. A Salzburger Nachrichten értesülése szerint mindenekelőtt a Szabadságpárt kardoskodik az engedélyezett sebesség növelése mellett. Alsó-Ausztria tartomány FPÖ-s helyettes vezetője egyértelműen követelte ezt, elítélve a szerinte sebesség jelentős korlátozásával járó "zöld váltást".
Az újság szerint a jelenlegi 130 kilométeres korlátozás "mindig téma", amikor a radikális jobboldali párt koalíciós partnerként hatalmon van. Ilyen esetekben mindig voltak tesztek, amelyek során az engedélyezett 130 km/órás sebesség növelésének hatásait vizsgálták.
Az ORF szerint a sebességkorlátozás témája eltörpül ugyan a politikai témák mellett, mindazonáltal a kulisszák mögött elsősorban az FPÖ forszírozza. A szakértői reagálások ugyanakkor többnyire negatívak. Az osztrák közlekedési klub (VCÖ) például azzal érvel, hogy a nagyobb sebesség nagyobb üzemanyag-fogyasztást eredményezne, mindez több szén-dioxid-kibocsátással járna. A klub számításai szerint az óránkénti 150 kilométeres sebesség engedélyezése esetén 19 százalékkal több szén-dioxid kerülne ki, mint a 130 km/órás sebesség esetében. A szakértők szerint ezzel párhuzamosan nemcsak a szállópor-szennyezés növekedne mintegy 30 százalékkal, hanem nagyobb lenne a zajterhelés is.
A VCÖ-vel együtt más szervezetek is ellenzik a sebességkorlátozás enyhítését. Az ÖAMTC osztrák autóklub hivatkozott az ezzel kapcsolatos felmérésekre is. Eszerint az osztrákok több mint kétharmada egyetért a jelenleg érvényben lévő maximális sebességhatárral. Csupán egy kisebbség támogatja a nagyobb sebesség engedélyezését.
A közösségi oldalakon ugyanakkor más a helyzet. A sofőrök jelentős hányada előnyösnek tartaná a nagyobb sebesség bevezetését. Elutasítják a közlekedési szakértők azon érvelését, hogy a nagyobb sebesség a vezetést is veszélyesebbé tenné, szerintük ezt az aggodalmat cáfolják a korszerű autók a korábbiaknál lényegesen jobb biztonsági jellemzői.
Mindenesetre a vita még tart, és elemzők szerint koalíciós megállapodás erről a közeli jövőben aligha lehet. A két pártnak mindenekelőtt a kormányalakítási tárgyalások zátonyra futását kellene elkerülniük.