eur:
408.18
usd:
387.72
bux:
77771.12
2024. november 17. vasárnap Gergő, Hortenzia
A panamai zászló alatt közlekedő, japán tulajdonban lévő Ever Given nevű konténerhajó halad a Szuezi-csatornán keresztül 2021. július 7-én. A 400 méter hosszú teherhajó március 23-án az erős szél hatására állt keresztbe Szuezi-csatorna egy szűk szakaszán, és hat napig blokkolta a hajóforgalmat. Egyiptom a mai napon kiadta a március óta a Nagy-Keserű-tó közepén veszteglő teherhajót, miután sikerült megállapodni a kártérítés mértékéről a hajó tulajdonosaival és a biztosítókkal.
Nyitókép: MTI/EPA/Háled el Fiki

Veszélyben a Panama-csatorna

A szélsőséges időjárási jelenségek növekvő száma a világ fő hajózási útvonalait veszélyezteti. A Panama-csatornából például kezd kifogyni a víz, amin az El Niño jelenség finoman szólva nem segít.

Az aszály sújtotta Panamában az alacsony vízszint miatt a közép-amerikai ország kénytelen volt csökkenteni a kritikusan fontos Panama-csatornán áthaladó hajók számát. A vízi utat kezelő Panama-csatorna hatóság a hónap elején azt nyilatkozta, hogy az intézkedésekre a példátlan kihívások miatt volt szükség. Hozzátette, hogy ilyen súlyos aszályra még nem volt történelmi példa.

A forgalom korlátozása komoly fennakadásokat eredményezett a világ egyik legfontosabb hajózási útvonalán.

A Wall Street Journal beszámolója szerint mostanra a Panama-csatornán mintegy kétszáz teherszállító hajó torlódott fel az évszázados szárazság miatt. Várhatóan három hétre nőtt az átjutás várakozási ideje, mivel most naponta csak 32 hajó tud átjutni a korábbi 36-hoz képest.

Azok a hajók, amelyek soron kívül, most azonnal akarnak átkelni a csatornán nekik a 400 ezer dolláros útdíjon felül további 900 ezer dollár extra tarifát is meg kell fizetniük.

A hajók általában 50 láb mélységgel haladnak át a csatornán, amit most 44 lábra csökkentettek. Az alacsonyabb vízmélység miatt a hatalmas hajóknak ki kell üríteniük néhány konténert, mielőtt áthaladnának.

A dugó miatt több tíz milliárd dollár értékű áru akadhatott fent, ideértve olaj- és földgáztermékek, bútorok, elektronikai cikkek és élelmiszertermékek is.

Az amerikai CNBC hírcsatornának a Portfolio által idézett összeállítása szerint a Panama-csatornánál most megtapasztalt válsághelyzet csak bemelegítés ahhoz a drámaian rossz helyzethez képest, mint ami jövőre várható.

Az amerikai klímakutatók szerint ugyanis 2024 első félévében az ideinél sokkal jelentősebb szárazság fogja sújtani az amerikai kontinenst az El Nino jelenség következtében.

Az El Niño - spanyolul "a kisfiú" - a Csendes-óceán trópusi középső és keleti részén a felszíni vizek szokatlan felmelegedését jelenti. Ez egy természetben előforduló éghajlati jelenség, amely átlagosan 2-7 évente fordul elő. Az El Niño általában decemberben éri el a tetőpontját, de a teljes hatás általában csak idővel éri el az egész Földet. Ez a késedelem az oka annak, hogy az előrejelzések szerint 2024 lehet az első olyan év, amikor az emberiség átlépi a kulcsfontosságú 1,5 Celsius-fokos átlagos hőmérsékletváltozást. A globális átlaghőmérséklet 2022-ben 1,1 Celsius-fokkal volt melegebb a 19. század végéhez képest.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Súlyos: a dolgozók negyede szinte nem is találkozik átlagbér felett keresővel a munkahelyén

Súlyos: a dolgozók negyede szinte nem is találkozik átlagbér felett keresővel a munkahelyén

Mindamellett, hogy egyre nagyobb részét birtokolják a kereseteknek, az elmúlt évtizedekben a fejlett gazdaságokban megfigyelhető a magas keresetűek fokozódó elkülönülése a munkahelyeken, amit az alacsonyabb keresetűekkel való kapcsolódási pontok jelentős csökkenése kísér. Tizenkét ország adatain végzett kutatásunk alapján látható, hogy a magas keresetűek mind kisebb valószínűséggel dolgoznak együtt az alsóbb kereseti kategóriákba tartozó munkavállalókkal, ami hosszú távon jelentősen átalakíthatja a társadalmi szerkezetet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×