eur:
399.12
usd:
366.89
bux:
87872.68
2025. március 15. szombat Kristóf
Camera : OLYMPUS OM-D E-M1 MKⅡ DIGITAL CAMERA
Nyitókép: Takosan/Getty Images

Csak sikerül a szankciókat kimanőverezve az égen tartani az orosz repülőket

Tavaly sikeresen játszották ki a repülőgép alkatrészekre vonatkozó korlátozásokat.

Oroszország Ukrajna ellen indított inváziója óta több mint negyven ország vezetett be büntetőintézkedéseket a támadó ország ellen, szankciókkal sújtva mások mellett a légitársaságokat is. Az intézkedések bevezetésekor még úgy tűnt, az orosz légi közlekedés nem bírja majd sokáig, aztán szép lassan kiderült, a nyugati légitársaságoktól rekvirált gépek azért úgy-ahogy a levegőben tarthatók. Jó kérdés, hogy alkatrész-utánpótlás híján ez hogyan lehetséges?

A The New York Times vette a fáradságot, és átbogarászta az orosz importstatisztikákat, amiket az Import Genius nevű adatszolgáltató gyűjtött össze. Ezekből kiderült, hogy az elmúlt évben több millió dollár értékben vásároltak orosz légitársaságok a Biden-adminisztráció által tiltólistára helyezett alkatrészeket illegális hálózatokon keresztül. A rendszer közel-keleti és ázsiai fedőcégeket, szabadkereskedelmi zónákat használt a tranzakciók lebonyolításához és elfedéséhez, például Kínában vagy az Egyesült Arab Emírségekben – idézi a VG.

Az adatok szerint több mint ötezer szállítmány érkezett a fenti módon Oroszországba az egyszerű csavaroktól kezdve a Honeywell által gyártott 290 ezer dollár értékű hajtóműindító berendezésig.

Az illegális tranzakciók összértéke 14,4 millió dollár, ebből 8,9 millióval részesedtek a Boeing logós alkatrészek-részegységek, a többi az Airbusé.

Az amerikai lap által megszólaltatott szakértők szerint könnyen megeshet, hogy ezek egy része külföldi, európai viszonteladók raktáraiban parkolt, vagyis nem közvetlenül az Egyesült Államokból szállították őket.

A magyar híroldal szemléje szerint az amerikaiak persze igyekeznek védeni a mundér becsületét, mondván, a szankciók igenis hatásosak, az oroszok arra vannak kényszerítve, hogy „kannibalizálják” nyugati gépeiket, donorként használják a lerongyolódottabb darabokat – így az alkatrész utánpótlás igenis, véges.

A háború megindítása előtt az orosz légiipari import 3,45 milliárd dollár körül alakult évente, az invázió után ez 286 millió dollárra zuhant.

Címlapról ajánljuk

Rajnai Gergely a béketárgyalásokról: minden ütőkártya az USA kezében van, az EU és Ukrajna partvonalra került

Az Egyesült Államok nem erőltetné a tűzszüneti javaslatot, ha a színfalak mögött már nem született volna valamilyen előzetes megállapodás a felek között, vagyis az amerikaiak vélhetően többet tudnak arról, konkrétan milyen feltételekkel menne bele az egyezségbe Oroszország – mondta az InfoRádióban a Méltányosság Politikaelemző Központ vezető elemzője.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.17. hétfő, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem professzor emeritusa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×