Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Olaszországban nem garantált a megnyugvás a választások után sem

Olaszországban nem garantált a megnyugvás a választások után sem

Nem kizárt, hogy a jövő heti parlamenti választásokat követően is fennmarad Olaszországban a politikai és a gazdasági bizonytalanság.

Tanács-Mandák Fanni, a Külügyi és Külgazdasági Intézet külső munkatársa az InfoRádióban azt mondta, Olaszországban általában két tétje is van a választásoknak: először is az, hogy kié lesz a kormányzóképes többség, a másik azonban az, hogy mikorra lesz képes felállni az új kormány. „A 2013-as legutóbbi parlamenti választások után is két és fél-három hónapig tartott, amíg egy nagykoalíciós kormány fel tudott állni” – mondta az elemző. 

A Külügyi és Külgazdasági Intézet külső munkatársa szerint „bizonytalansági faktor” alakulhat ki Olaszországában, hiszen a tavaly októberben elfogadott új választási törvény szerint bonyolítják le a március 4-i választásokat. Továbbá a pártoknak nem kell hivatalosan miniszterelnök-jelöltet állítaniuk, így automatikusan a nyertes párt első embere kerülhet a kormányfői székbe.

Olaszországban nem garantált a megnyugvás a választások után sem

Hivatalosan Silvio Berlusconi nem lehet miniszterelnök-jelölt a jogerős bírósági ítélete következtében– tette hozzá Tanács-Mandák Fanni, aki azt is mondta, egyelőre még a strasbourgi bíróság ítélet is várat magára az adócsalási ügyben.

A választásokat megelőző utolsó felmérések szerint egyik párt sem fog többséget szerezni sem a képviselőházban, sem a szenátusban. A jobbközép koalíció – a Hajrá Olaszország, az Északi Liga, az Olasz Testvérek és egyéb jobboldali, valamint jobbközép pártok szövetsége – azonban 10 százalékkal vezet mind az Öt Csillaghoz, mind a balközép koalícióhoz képest.

Berlusconi azonban egészen biztosan nem szeretné, ha az Északi Liga vezetője, Matteo Salvini lenne a miniszterelnök-jelölt.

Olaszországban nem garantált a megnyugvás a választások után sem

Többször felmerült a kampány során mind az Öt Csillag, mind az Északi Liga politikusinál, hogy kivezetnék az eurót az országból, de ezt a tervüket már elvetették, és igyekeztek inkább Európa-párti hangokat megütni az elmúlt hetekben.

Az elemző hozzátette, továbbra is jelentős az évszázadokra visszatekintő észak és dél ellentét Olaszországban: a kulturális különbségek egy része csökkent, azonban a gazdasági elelmaradottság továbbra is jelen van a déli régióban. A pártok többségénél ezért is szerepel Dél-Olaszország félzárkóztatása, de az egész országot érintő 130 százalékot meghaladó államadósság, államháztartási hiány,  munkanélküliség megoldása, illetve a kisvállalkozások támogatása is fontos célkitűzés. 

Történtek arra vonatkozó elemzői számítások, hogy az egyes ígéretek milyen költségvonzattal járnának, és gyakorlatilag az ötven milliárd eurótól a csillagos égig tart– mondta Tanács-Mandák Fanni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 10:20
×
×
×
×