Megelőzhették volna a sítáborból Magyarországra tartó iskolások tragédiáját, és akkor most nem kellene tizenhat embert gyászolnunk – mondta a L'Arena című olasz lapnak Alberto Pallotti, a közúti balesetet szenvedetteket és hozzátartozóikat képviselő olasz nemzeti szövetség (AIFVS) elnöke a magyar diákok tragikus autóbusz-balesete kapcsán - idézi a Magyar Idők.
Az olasz érdekvédő kemény szavai sokkolták a közvéleményt, hiszen a veronai államügyészség még mindig nem tudta megállapítani a katasztrófa okát. A busz műszaki hibáját sem megerősíteni, sem kizárni nem tudták, így az emberi tényező került előtérbe. A sofőr vagy rosszul lett, vagy elaludhatott, ám ezekre a variációkra sincs bizonyíték. (Miután hétfőn kiderült, hogy az 52 éves sofőr lehet az egyik, Olaszországban kezelt súlyos sérült, az olasz rendőrség vádat emelt ellene – a részleteket itt olvashatják).
Pallotti nyilatkozatában azonban konkrét okot nevez meg. Az elnök felidézte, hogy az autóbusz előbb a szalagkorlátnak ütközött, majd a betonpillérnek, aztán kigyulladt. Mint azt leszögezte,
sokkal kisebb lett volna a katasztrófa, ha a betonoszlop mellett futó szalagkorlát elbírja a nagy sebességgel becsapódó busz óriási tömegét.
Alberto Pallottinak meggyőződése, hogy sok életet megmenthetett volna, ha a betonoszlopok és felüljárók mellett a járműveket jobban védő, a mozgási energiát elnyelő korlátot helyeznek el a szimpla szalagkorlát helyett. Az AIFVS egyébként hosszú ideje kéri ezt az olasz hatóságoktól, de semmi sem történt.
– Úgy semmi értelme a védőkorlátnak, ha az nem védi meg a közlekedőket – mondta az elnök, és idézte azt az olasz miniszteri rendeletet, amely szerint a közúti közlekedés biztonságát szolgáló korlátoknak és egyéb eszközöknek alkalmasnak kell lenniük arra, hogy elnyeljék a mozgásban lévő járművek energiájának egy részét, és ezzel korlátozzák az utasokat érő sokkot.
A magyar busz tragédiája után visszaépített szalagkorlát ugyanolyan,
mint amilyennek a autóbusz nekihajtott, azaz alkalmatlan a feladatra.
A magyar autópályákon az autósokat dupla szalagkorlát, a korlátba beépített erős fémmerevítés és betonelem óvja a balesetektől. Az olasz A4-es autópályán Veronánál mindössze egyetlen szalagkorlát van, ezt szakította át a budapesti gimnazistákat szállító busz.