A tengerszinten (és -parton) fekvő városban nem kedveznek a talajviszonyok a föld alatti építkezésnek. A jelenlegi metróvonalak közül mindössze 3,5 kilométernyi vezet a föld - és a tengerszint - alatt, a belvárosban található központi pályaudvar és az Amstel folyó között.
Az új vonalat észak-déli irányban tervezik, összesen közel tíz kilométer lenne. Ám tavaly szeptemberben a munkálatok megtorpantak, mert az óváros körzetében több helyütt víz szivárgott az alagútba, fél tucat műemléképület súlyosan megrongálódott, és a környékbeli lakóépületek egy részének alapja is megroggyant. Történt mindez annak ellenére, hogy a holland mérnökök egy sor műszaki újítást (köztük lézeres és tükrös talajfigyelést, számítógépesített rengésfelügyeletet) vezettek be, melyek nemzetközileg is komoly elismerést váltottak ki.
A holland hatóságok a helyzet súlyosságának felmérésére bizottságot állítottak fel, Cees Veerman volt miniszter vezetésével. A testület most elkészült jelentésében azt állapította meg, hogy a beruházás leállítása nagyobb költséggel járna, mint ha folytatják az építkezést.
Kiderült azonban az is, hogy a tervezett 2013-ra a vonal már nem készülhet el, és a költségek is meghaladják az eddig gondolt 1,8 milliárd eurót. Most már 2017-re várják az építkezés befejezését, az árat pedig 3,1 milliárd euróra teszik.
Döntöttek arról is, hogy felállítanak egy külön felügyelőcsoportot, amely sürgős beavatkozási igények esetén gyorsan határozni képes a felmerülő problémák kezeléséről.
Az új vonal várhatóan napi 200 ezer utast szállít majd az agglomeráció nélkül mintegy 750 ezer lakosú holland fővárosban.
Amszterdamban jelenleg négy vonalon közlekedik metró.
A rendőrség szerint gond van az új Sió-zsilippel