eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria

Obama megmentheti az autógyárakat

Megmenti az amerikai autóipart Barack Obama, de cserébe az elnök drasztikus változtatásokat akar. Obama egy online lakossági fórumon beszélt a részleteiben még nem ismert mentőcsomagról.

"Kisegítjük őket, bár tudom, hogy nem népszerű dolog segíteni az autógyártóknak. De az én dolgom az, hogy felmérjem, mibe kerül, ha összeomlanak ezek a cégek és mibe kerül életben tartani őket" - mondta egy internetes lakossági fórumon Barack Obama.

Az autóiparban három érdek ütközik, és még ha a tengerentúlon nincs is érdekegyeztető tanács, Obama most úgy lépett fel, mint a kormányoldal, amely komoly nyomást gyakorol a munkaadókra és a munkavállalókra. "Ha nem hajlandók a változtatásokra és az átalakításra, akkor nem fogom az adófizetők pénzét rájuk pazarolni" - mondta, és kifejtette: "mindenkinek, a részvényeseknek, a dolgozóknak, a hitelezőknek, a beszállítóknak és az ügynököknek is engedniük kell. Fel kell ismerniük, hogy a jelenlegi modell fenntarthatatlan."

A három nagy autógyárat, a Chryslert, a Fordot és a General Motorst az utóbbi hónapokban már többször majdnem eltemették, amikor jelezték: alig maradt a működés fenntartásához szükséges készpénzük. A GM és a Chrysler decemberben 17 és félmilliárd dollár kedvezményes hitelt kapott. Obama akciócsoportot hozott létre az autóipar jövőjének felmérésére, és ez egy ideje azzal van elfoglalva, hogy a különböző reformterveket elemzi.

Az elnök szavaiból kiderült, hogy közelebb áll szívéhez az iparág megmentése, az amerikai autóipar ugyanis közvetlenül és közvetve rengeteg embert tart el. Obama értésre adta, hogy még ha ki is mentik a gyárakat, az, hogy ismét piacképessé tegyék őket, fájdalmas átalakítással jár majd.

Az amerikai kormány a hónap végéig visszavonhatja a kedvezményes kölcsönt, ha a GM és a Chrysler nem fogadja el a szerkezetváltásról szóló terveket és nem tud megegyezni a szakszervezetekkel. Obama várhatóan nyomást gyakorol a cégekre, hogy hagyjanak fel a benzinfaló terepjárók gyártásával és módosítsák a kocsik maximális fogyasztásáról szóló szabványokat is. Az új gyártású személygépkocsiknak így az Európában már most soknak tűnő, 100 kilométerenként 8 literes fogyasztást írnak elő, a terepjáróknak és furgonoknak pedig maximum 10 litert határoznak meg.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×