Infostart.hu
eur:
388.99
usd:
330.09
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
Nyitókép: Unsplash

Várkonyi Gábor: a túltermelés miatt lassít a BYD, ez érintheti a szegedi üzemet és a magyar GDP-t is

A nyugat-európai piacokon a mostanáig a kínai autóipar nem tudta azokat a darabszámokat és piaci részesedéseket elérni, amiben a kínai vezetés reménykedett, ezért változtathatnak a stratégián – mondta az InfoRádióban Várkonyi Gábor autópiaci szakértő.

A Reuters információi szerint 2026-ra eltolja a sorozatgyártás elindítását a szegedi BYD, és emellett a kínai gyártó legalább két évig alacsonyabb kapacitással tervezi működését a dél-alföldi üzemben, míg a kínai cég törökországi gyárában a vártnál korábban kezdi meg a termelést, és a tervezettnél nagyobb kapacitással. A hírügynökség értesülése szerint csak jövőre indul be a tömegtermelés Szegeden, de egész évben majd csupán pár tízezer jármű gördülhet le a négymilliárd euróból épülő üzem gyártósorairól, és a teljes kapacitást még 2027-ben sem fogják kihasználni. A BYD Magyarországra hozza európai központját is, és eredetileg idén októberre tervezte a gyártás elindítását a szegedi gyárban.

„A BYD megpróbálja egy kicsit lassítani a termelés felfutását a nem kínai gyáraiban, és ez annak tükrében elég logikus lépésnek tűnik, hogy elég jelentős túlkapacitásokat építettek fel a kínai autóiparban annak érdekében, hogy nagy globális offenzívát tudjanak indítani az autópiac jelentős részéért folytatott versenyben” – mondta Várkonyi Gábor.

Az autóipari szakértő szerint a törökországi termelés preferálásából arra lehet következtetni, hogy a kínaiak kevésbé érzik „könnyen megdolgozhatónak” az európai autópiacot, mert a fejlettebb nyugat-európai piacokon a mostanáig a kínai autóipar nem tudta azokat a darabszámokat és piaci részesedéseket elérni, amiben a kínai vezetés reménykedett. „Ez nem jelenti azt, hogy nem kell velük számolni hosszú távon, mint erős játékossal, de fejlettebb autóipari kultúra van Európában, ahol pusztán az árral első körben még nem tudnak versenyezni a kínaiak, itt a márka, a megbízhatóság, a hosszú távú történelem eléggé fontos vásárlást eldöntő szempont” – mondta a szakértő, de hozzátette, a világ más piacain a kínai offenzíva sokkal gyorsabb volt, a feltörekvő országokban négy-öt év alatt nagyon jelentős piaci részesedést értek el a kínai gyártók.

Várkonyi Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy a kínai autógyártókat igazán sújtó probléma a hazai piacon jelentkezik, ahol a jelentős túltermelés miatt a szereplők deflációs árazásba kezdtek, hogy megszabaduljanak a készleteiktől, a kínai vásárlók viszont kivárnak, mert tudják, a következő időszakban a még nagyobb kedvezmények jönnek. „Ez méreg a fogyasztás szempontjából. Ezt felismerte a kínai kormányzat is, és megpróbálja a következő időszakban egymással versenyeztetni a nagy autógyáraikat. Az bizonyosan látszik, hogy jelentős mennyiségű kínai autógyártó nem fogja ezt túlélni, ezek közé viszont biztosan nem tartozik a BYD, amely minden jelentés, minden szám, minden piaci részesedés szerint a messze legerősebb kínai gyártónak számít” – mondta az autópiaci szakértő.

Várkonyi Gábor elmondta, hogy a hazai autógyárak 150 és 300 ezer darabos éves kapacitással termelnek, és a BYD is hasonló tervekkel akart kezdeni: 150 eres darabszámmal indított volna, amit aztán a 300 ezer darabos éves kapacitásra bővítettek volna.

„Nagyon könnyen lehet, hogy ezek a tervek ugyanúgy fognak megvalósulni, csak egy picit időben eltolva.

Ez jelentős mennyiségnek számít egy Magyarország méretű nemzetgazdaságban” – értékelt a szakértő, de jelezte, egyelőre senki sem erősítette meg hivatalosan a Reuters értesüléseit.

Várkonyi Gábor kitért arra is, hogy a BYD termelésének lassabb felfutása érzékenyen érintheti a magyar GDP növekedését is, mert a debreceni BMW és a szegedi BYD beindulása több százalékponttal emelhetné a GDP-t, de ha később pörög fel a gyártás, akkor ennyivel később érezteti a hatását a gazdasági növekedésében is.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Javult a helyzet, de még mindig felpörög karácsonykor a lelki segélyvonalak forgalma

Javult a helyzet, de még mindig felpörög karácsonykor a lelki segélyvonalak forgalma

A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének elnöke az InfoRádióban arról beszélt, hogy sokat javult a helyzet az adventi időszakban az elmúlt két évtizedben, de még mindig tíz-tizenöt százalékkal megnő év végén azok száma, akik szorongásukkal, fájdalmukkal, vagy éppen a magány miatt megkeresik valamelyik tagszolgálatot.

Az űrből fognak ellenőrizni – ismertette az új, 20 pontos béketervet Volodimir Zelenszkij

Az ukrán elnök első alkalommal vázolta fel Ukrajna és az Egyesült Államok között megvitatott 20 pontos béketerv-javaslat főbb pontjait, amelyek szerinte alapul szolgálhatnak az Oroszországgal háború lezárását célzó jövőbeli megállapodásokhoz. A magyarokat is érintő vállalás is szerepel a tervezetben.
VIDEÓ
Stratégiai fordulat: az orosz határ mellett épül fel az a gyár, ami megváltoztathatja Európa jövőjét

Stratégiai fordulat: az orosz határ mellett épül fel az a gyár, ami megváltoztathatja Európa jövőjét

A ritkaföldfém-mágnesgyártók egyre fontosabb szerephez jutnak, mert a nyugati országok saját, 'bányától a mágnesig' tartó ellátási láncokat próbálnak kiépíteni, hogy csökkentsék Kínától való függőségüket - számolt be a CNBC. A következő évtizedben várhatóan az USA és Európa válik a ritkaföldfém-mágnesgyártás legdinamikusabban növekvő piacává, három hónappal ezelőtt már meg is nyílt egy nagy ritkaföldfém-mágnesgyár az észtországi Narvában, közvetlenül az orosz határ mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×