Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Budapest, 2020. április 2. A Wizz Air légitársaság hat darab Airbus A321 NEO típusú gépe száll fel a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérről, a kora esti órákban. Úti céljuk a távol keleti Sanghaj, ahonnan a koronavírus világjárvány idején egészségügyi védőfelszereléseket, szájmaszkot, és lélegeztető gépeket szállítanak Magyarországra. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre
Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre

Ezt nem teszi ki az ablakba a Wizz Air

Leminősítette a Wizz Air légitársaság holdingvállalatát a Fitch Ratings. A Londonban bejelentett döntés indoklásában a nemzetközi hitelminősítő kiemelte, hogy az általa vártnál gyengébbnek bizonyult a cég működési szintű teljesítménye a márciusban véget ért pénzügyi évben.

A Fitch közölte: az eddigi „BB plusz”-ról egy fokozattal „BB”-re módosította a Wizz Air Holdings Plc. hosszú távú kibocsátói osztályzatát.

Az új besorolás kilátása stabil.

A hitelminősítő a leminősítés fő tényezői között említi a várakozásánál gyengébb üzemi teljesítmény mellett a tartósan magas karbantartási és leírási költségeket, amelyek a Pratt & Whitney (P&W) hajtóművek javítása miatt szükségessé vált repülőgép-leállításokhoz kötődnek.

Az e költségek következményeiként kialakult nettóadósság-EBITDAR ráta a most megadott "BB" osztályzattal összeegyeztethető - hangsúlyozza elemzésében a Fitch. (EBITDAR: a kamat- és adófizetés, valamint leírások és bérleti díjak előtt számolt tiszta pénzforgalmi egyenleg).

A hitelminősítő felidézi, hogy a Wizz Air 2025-ös pénzügyi évében a bevétel 5,3 milliárd euró volt, amely éves összevetésben 4 százalékos emelkedésnek felelt meg, de elmaradt az előrejelzésektől és a Fitch saját prognózisaitól, amelyek 5,5 milliárd eurós forgalmat valószínűsítettek.

A repülőgépek kényszerű leállítása csaknem az összes működésiköltség-kategóriát érintette. Ez a hatás összességében meghaladta a P&W által a légitársaságnak nyújtott pénzügyi kompenzációt, és így nyomást gyakorolt a jövedelmezőségre – áll a Fitch helyzetértékelésében.

A hitelminősítő kiemeli azt is, hogy a rendelkezésre álló férőhelykilométerre (Available Seat Kilometer – ASK) jutó költséghányad a Wizz Air 2025-ös pénzügyi évében 11 százalékkal nőtt éves összevetésben, elsődlegesen szintén a repülőgép-leállításokból eredő magasabb karbantartási és leírási költségek miatt.

A Fitch Ratings megállapítja ugyanakkor, hogy a Wizz Air költségpozíciója igen erőteljes, és összemérhető a Ryanair, valamint a török Pegasus hasonló mutatójával.

A Wizz megszenvedi a P&W-hajtóművekkel kapcsolatos problémákat, de középtávon megvan a lehetősége arra, hogy helyreállítsa igen hatékony szerkezeti felépítését. A cég vezető pozícióban van a szilárd növekedési potenciál jellemezte közép- és kelet-európai piacon, és bár kisebb, mint a Ryanair vagy az amerikai Southwest Airlines, de nagyobb, mint a Pegasus – áll a Fitch Ratings elemzésében.

Címlapról ajánljuk

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.
VIDEÓ
Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök első alkalommal ismertette azt a húszpontos békekeretet, amelyről Ukrajna és az Egyesült Államok tárgyal, és amely az Oroszországgal kötendő megállapodás alapjául szolgálhat. Az elnök mielőbbi tárgyalásokat sürgetett Donald Trumppal ezeknek az ügyeknek a rendezésére - írja a Reuters hírügynökség. Oroszország és Ukrajna átfogó megnemtámadási megállapodást köt, amelynek betartását űralapú, pilóta nélküli megfigyelőrendszer ellenőrzi. Az Egyesült Államok, a NATO és az európai országok a NATO ötödik cikkelyéhez hasonló, kölcsönös védelmi garanciákat vállalnának Ukrajna felé. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×