Az Egyesült Államok legforgalmasabb konténerkikötőjében, a Los Angeles-i kikötőben május elején akár 30 százalékkal is visszaeshettek a beérkező szállítmányok, mivel Donald Trump elnök vámjai elriasztják a kereskedelmet – idézi a Bloomberg beszámolóját a Portfolio.
„Kevesebb konténer kevesebb munkát jelent a kikötőben – kevesebb rakodóbrigádra van szükség, kevesebb kamionosra és raktári dolgozóra is” – nyilatkozta Gene Seroka, a Los Angeles-i kikötő ügyvezető igazgatója hétfőn egy sajtótájékoztatón. „A hatás szinte azonnal érződött május első hetében.”
A kikötői forgalom visszaesését az okozta, hogy az importőrök és a kiskereskedők – különösen a kínai üzleti kapcsolatokkal rendelkezők – igyekeztek alkalmazkodni az amerikai elnök által április elején bejelentett vámokhoz. Az intézkedések előtt még megpróbálták előre hozni a szállítmányokat, hogy megelőzzék az új terheket. Áprilisban a Los Angeles-i kikötő kb. 843 ezer húszlábas konténer-egységet (TEU) kezelt, ami 9,4 százalékos növekedést jelent az előző év áprilisához képest – közölte a kikötő.
Gene Seroka hozzátette, hogy az exportok már ötödik hónapja csökkennek, mivel más országok megtorló vámintézkedésekkel válaszolnak, különösen az amerikai mezőgazdasági és feldolgozott termékek esetében.
A múlt héten kötött ideiglenes amerikai–kínai megállapodás, amely 90 napra csökkenti a vámokat, segíthet visszafordítani a visszaesést. Seroka szerint ez júniusra és júliusra növekedést hozhat a forgalomban, ahogy az importőrök megmozdítják azokat a készleteiket, amelyeket korábban a „rendkívül magas vámok” miatt raktárban tartottak.
Mindazonáltal a vámok továbbra is magasak, és a kereskedelmi politika kiszámíthatatlan, ezért a forgalmi előrejelzések továbbra is bizonytalanok – figyelmeztetett a szakember, jelezve: májusban eddig 80 hajójáratból 17-et töröltek, és júniusra is további 10 törlés várható.
A Long Beach-i kikötő, amely a San Pedro-öböl másik oldalán található, szintén visszaesésre számít, annak ellenére, hogy áprilisban rekordforgalmat bonyolított: 867 493 TEU-t, ami 15,6 százalékos növekedés az előző évhez képest.
„Miután 2025 első negyedévében az amerikai kikötők közül mi mozgattuk meg a legtöbb konténeres rakományt, most több mint 10 százalékos májusi visszaesésre számítunk az importban – és ez a hatás nem áll meg a dokkoknál” – közölte Mario Cordero, a Long Beach-i kikötő vezérigazgatója múlt héten kiadott közleményében.
A kereskedelmi bizonytalanság és az exportkereslet csökkenése már a oaklandi kikötőt is sújtja, amely áprilisban 185 499 TEU-t kezelt – ez 14,7 százalékos csökkenést jelent az összesített forgalomban a 2025. márciusi adatokhoz képest – közölte a kikötő hétfőn.






