Infostart.hu
eur:
386.74
usd:
330.24
bux:
109872.05
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: Pexels.com

Az autó a napelem maga - ez lesz a legtutibb villanyautó

Amikor majd érdemes lesz a tűző napon parkolni: a Mercedes-Benz olyan „napelemfestéken” dolgozik, amely több áramot termelhet meg, mint amit elautózol.

Egy villanyautó csak annyira lehet tiszta üzemű, amennyire környezetbarát eljárással az általa felhasznált elektromos energiát előállították. Nem véletlen, hogy az autógyártók előszeretettel helyeznek el napelemeket elektromos járműveiken, bár ennek a tényleges haszna alig több a jelképesnél: ahhoz például, hogy éves szinten 12 ezer kilométerre elegendő energiát termeljünk meg, mintegy 11 négyzetméternyi napelemre volna szükség - írja a vezess.hu.

Ezt a Mercedes-Benz állítja, és mivel ez a 11 négyzetméter nagyjából megfelel egy középkategóriás SUV karosszériafelületének, az autógyártó mérnökei azon kezdtek el gondolkodni, hogyan helyezhetnének el napelemeket egy jármű teljes felületén.

A megoldás: olyan, fotovoltaikus festékanyagot kell kidolgozni, amivel aztán az összes lemez lefesthető.

A Mercedes-Benz által most megmutatott rendszer félsiker, hiszen nem folyékony, nem lehet festékként felvinni a felületre. Ám a hajszálnál hússzor vékonyabb, rugalmasan formálható lemezekkel mégis beborítható bármilyen panel, amire aztán rá lehet festeni, mint egy alapozó rétegre.

Innentől kezdve az autó egésze egyetlen hatalmas áramfejlesztőként működik. Az, hogy pontosan mennyi energiát termel, sok mindentől függ: egyrészt a karosszéria színétől, másrészt a napsütés erejétől, azaz az évszaktól, de leginkább a földrajzi elhelyezkedéstől. A ködös Angliában nagyságrendileg napi 30 kilométerre elegendő energia termelhető meg így, míg Kaliforniában vagy pláne a Közel-Keleten akár három, négyszer ennyi is kihozható egy nap.

Tekintve, hogy egy átlagos városlakó naponta 50-60 kilométert tesz meg autójával, jól látható, hogy egy londoni villanyautós a felhasznált energia felét, kétharmadát tudná megtermelni napfényből, egy Los Angeles-i viszont még többet is előállítana, mint amire szüksége van – ezt a felesleget pedig piactól és szerződéstől függően eladhatjuk az elektromos szolgáltatónak.

A „szolárfesték” sem káros, sem ritka és értékes anyagokat nem tartalmaz. Könnyen újrahasznosítható, és egyszerűbben előállítható, mint a hagyományos napelemek. Ha sikerül kidolgozni a technológiát, amivel tényleg bármilyen formájú felületre felvihető a plasztikus energiafejlesztő réteg, ideje lesz elgondolkodni a sorozatgyártáson - olvasható a cikkben.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Beszélt a belgák harcáról, egy nagy nyugat-európai tévhitről a hétköznapi emberek fejében, és arról, hogy az uniós országok hogyan adnak hitelt Ukrajnának – az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. A miniszterelnök szerint ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak, Ukrajna pedig egy stratégiai vereségben van.

Jövőre is a csehek védik a szlovák légteret

Csehország a jövő évben is részt vesz a szlovák légtér védelmében. Erről Jaromír Zůna új cseh védelmi miniszter és szlovák kollégája, Robert Kaliňák csütörtöki telefonos egyeztetésükön állapodott meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×