A versenyképességi fordulathoz jelentős pénzügyi források szükségesek, mert a versenytársak 6-7 százalékos költségvetési hiány vállalásával támogatják gazdaságaikat. Az unión belül eközben a fiskális dominancia határozza meg a működést, holott a maastrichti kritériumokhoz való túlzott ragaszkodás a jelenlegi kihívások és a versenyképességi hiányosságok idején jelentős versenyhátrányt okoz - írták a közleményben.
Kulcskérdés, hogy a versenyképesség javítására szánt források miként állnak rendelkezésre és azok elosztása felett ki dönt. A Draghi-jelentés, amely pontosan meghatározta a versenyképességi problémákat és lehetséges intézkedéseket, a megoldást a föderalizmus megerősítésében és a közös hitelfelvételben látja. Ezt Magyarország elutasítja, hiszen az unió politikai elvek szerint osztaná szét a forrásokat, ezért a szükséges pénzügyi eszközöket nemzetállami szinten kell előteremteni, ezt kell segítenie az EU-nak – tette hozzá Nagy Márton.
A tárcavezető mindemellett kiemelte, hogy a kínai gyártású elektromos járművek ellen kivetett védővám hatalmas csapást jelent az európai gazdaság, különösen a német autóipar számára. Ezt a megosztó döntést öt tagállam – Németország, Magyarország, Szlovákia, Szlovénia és Málta – is ellenezte, miközben tizenkét ország tartózkodott. Mindez erős megosztottságot mutat az EU-n belül.
A miniszter külön hangsúlyozta, hogy az intézkedés kereskedelmi hidegháborúhoz vezet, ezért a kivetett vámok hosszú távon is negatívan hatnak majd az unió gazdaságára és versenyképességére - tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.