eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
At the Supermarket: Handsome Man Pushes Shopping Card and Browses for Products in the Frozen Goods Section. Man Looks into Glass Door Fridge, Looking for Dairy Products. Other Customer Shopping in the Background.
Nyitókép: gorodenkoff,/Getty Images

Itt az élelmiszerboltok rangsora a magyarok költése alapján

Az élén nincs változás, a tavalyi évnek azonban volt egy nagy „előzője”, ami több versenytársat is maga mögé tudta utasítani.

A Trade Magazin friss elemezése szerint a hazai rangsorban továbbra is „lóhosszal” őrzi elsőségét a Lidl, aminek a bruttó (áfával növelt) árbevétele az 1200 milliárd forintot közelítette. Egy évvel korábban ez az összeg 922 milliárd forint volt, vagyis a növekedés 30 százalék. A közel 7700 embert foglalkoztató láncnak 197 boltja volt tavaly, hattal több mint 2021-ben. A Lidl 36,9 milliárd forint ágazati különadót fizetett be az államkasszába.

A dobogó második fokán a Spar végzett 916 milliárdos bevétele, ami 15,6 százalékos növekedés éves bázison. A cégnek 623 egysége van, beleértve a legnagyobb Intersparokat, továbbá az Orlen és OMV kutakon működő egységeket. 16 ezer embert foglalkoztatnak, és 26,7 milliárd forint különadót fizettek be.

Harmadik a Tesco 885 milliárd forint bruttó bevétellel, amiből 25 milliárd forint ágazati különadót fizetett be. A brit lánc egy évvel korábban 764 milliárdos bevételre tett szert, így a mostani emelkedés 15,8 százalékos. Jelenleg 197 különböző méretű Tesco működik, eggyel kevesebb, mint egy évvel korábban és 10 800 embert foglalkoztatnak.

Épp csak lemaradt a dobogóról a Coop 748 milliárdos bevételével, ami 11 százalékkal magasabb a korábbi 674 milliárd forintnál. A franchise rendszerben is működő láncnak 3838 egysége volt tavaly, ez egy darabos csökkenés. Ennek megfelelően a Trade Magazinnak nincs adata az adófizetésről és a dolgozói létszámról – jegyzi meg a Portfolio.

Ötödik a CBA 632 milliárdos bevétellel (2021: 569 milliárd forint, +11 százalék) és 1987 működő bolttal, ami 21-gyel több mint az egy évvel korábbi.

Az év nagy meglepetése az Aldi, ami 505 milliárdos bevétellel a hatodik helyre jött fel a tavalyi előtti kilencedikről, köszönhetően, hogy a Lidlhöz hasonlóan jelentős növekedést könyvelhetett el. 384 milliárd forint bevételük volt, ami

31,5 százalékos növekedést jelent.

A cég 163 egységet működtet (2021-ben 153 volt) és 6060 embert foglalkoztatott az év végén. 13,3 milliárd forint ágazati különadót fizetett be.

A Penny a hetedik 489 milliárdos bevétellel, ami közel 26 százalékos növekedést jelent. A diszkont 13,1 milliárdot fizetett be különadó formájában az államkasszába. A cégnek 228 üzlete van (2021-ben 227 volt) és 5242 ember dolgozott náluk. Szintén előreléptek a ranglistán.

Őket követi a Reál 462 milliárddal, ugyanakkor a hazai lánc igen szerény növekedést mondhat magáénak, alig 7 százalékot az egy évvel korábbihoz képest. A cég 1093 egységet működtet, amik között vannak a franchise-partnerek is. Figyelemre méltó viszont, hogy egy évvel korábban még 1151 bolt futott Reál embléma alatt és csaknem 9100 embert foglalkoztatnak.

Az Auchan bevétele nominálisan is csökkent 2022-ben, 457 milliárd forint szemben az egy évvel korábbi 464 milliárddal (-1,7 százalék), ami a 26 százalékos élelmiszer-infláció mellett aggasztó szám. A cégnek 24 egysége van Magyarországon és 5900 dolgozója. 12,6 milliárd forint különadót kellett befizetniük.

A Trade Magazin megjegyzi, bár három helyet rontott, elvitathatatlan, hogy a teljes toplista összes lánca közül a forgalmi adatok és boltszám alapján

a legnagyobb hatékonyságot az Auchan könyvelheti el.

A magazin szerint összességében jelentősen nőtt a hazai kiskereskedelmi láncok forgalma, ám ezt a 15 százalékos átlagos infláció, illetve a 26 százalékos élelmiszer-infláció tükrében érdemes vizsgálni, ami 2022-t jellemezte.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×