A digitális Akadálymentesség Világnapján az OTP Bank meetup-eseményén a résztvevők többek között megismerhették, hogyan dolgozik a bank egy akadálymentesebb jövőért, illetve szakértői előadások segítségével bepillantást kaptak a design-világ kihívásaiba is az akadálymentesítés kapcsán – írja közleményében a bank.
A 12. alkalommal megtartott Global Accessibility Awareness Day célja a tudásmegosztás, közös gondolkodás a digitális akadálymentességről, a figyelemfelkeltés és a cselekvés ösztönzése a fogyatékossággal élők digitális hozzáférésének elősegítése érdekében.
A digitális termékek, például webhelyek, mobilalkalmazások és egyéb online eszközök használhatóságának és hozzáférhetőségének növelése fontos, mindenkinek hozzá kell férnie ugyanazokhoz az információkhoz, függetlenül attól, hogy milyen fogyatékossággal, képességzavarral él.
A digitális akadálymentességre való törekvés a bank 2017-ben megújult honlapján már hangsúlyos szempont volt, és ez a szemlélet tovább erősödött a legújabb digitális csatornák, az új internetbank és mobilbanki szolgáltatások fejlesztésekor.
„Az elmúlt időszakban számos tapasztalatra tettünk szert az akadálymentes digitális felületek fejlesztése során, és a visszajelzések alapján tudjuk, hogy amikor akadálymentesítésről beszélünk, akkor a fogalom mögött egy nagyon változatos ügyfélkör eltérő szempontjai és igényei állnak: ide tartoznak a vakok, a gyengén látók, a végtag nélkül élők, a különböző kognitív képességzavarral élők, a szemüvegesek, az idősebbek, de még a különböző szituációs helyzetben (például egy átmeneti kézsérülés) lévők is. Mindenkire tekintettel kell lennünk, amikor szolgáltatásainkat és termékeinket tervezzük” – mondta el az eseményen Nagy Árpád, az OTP Bank lead UX designere.
Jelenleg a digitális termékek akadálymentesítése a fejlesztők és a tesztelők szoros együttműködésével már a tervezői feladatokkal megkezdődik, a további cél az, hogy a tervek megfelelőségét az egyes tervezési fázisokban fogyatékossággal élők is megvizsgálják és észrevételeiket visszajelezzék a designereknek.
Az OTP Bank kétévente felülvizsgálja akadálymentességi stratégiáját, illetve a 2025-ben életbe lépő akadálymentességi törvény alapján újabb célokat, fejlesztéseket fogalmaz meg. A célok kijelölését segítő, a közelmúltban lefolytatott kutatások eredményeit szintén bemutatták a rendezvényen.
Az OTP Bank megvalósított fejlesztéseinek eredményei
- A bankfiókok 99,7 százaléka fizikailag akadálymentes, emellett 39 százalékukban vakvezető sáv is van.
- Az OTP Bank ATM-hálózatába tartozó bankautomaták 75 százaléka akadálymentesen megközelíthető, 57 százalékukban van szövegfelolvasó, így fülhallgató csatlakoztatását követően automatikusan beszélő üzemmódra vált.
- Speciális kiszolgálási eljárásrendet (időpontfoglalási lehetőség mellett, külön tárgyaló, szakértő biztosítása, megnövekedett rendelkezésre állási idővel) alkalmaz a bank a fiókhálózatban, valamint ügyfélszolgálatán – országszerte 167 fiókban, a SINOSZ-szal együttműködve van lehetőség arra, hogy élő videohívással csatlakozzon be a fióki ügyintézésbe a jelnyelvi tolmács.
- A banki munkatársak speciális, érzékenyítő képzésben részesülnek.
- A digitális csatornák fejlesztése során kiemelt szempont az akadálymentesség – az oldalak használatát felolvasó szoftver segíti és az egykezes használatot is támogatja.