eur:
394.13
usd:
365.33
bux:
65384.6
2024. március 29. péntek Auguszta
Az Adria kőolajvezeték fogadópontja a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én.
Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Sokkal több kőolaj jöhetne az Adrián

Az Adria kőolajvezeték horvátországi szakaszát üzemeltető Janaf vállalat kész növelni kőolajszállítási és -raktározási kapacitásait, ha arra piaci kereslet mutatkozik – írta a Poslovni Denvik című horvát gazdasági napilap.

Erről Vladislav Veselica, a Janaf igazgatóságának tagja beszélt a hétvégén a "RePower EU - Az európai energiabiztonság jelenlegi kihívásai" című 6. nemzetközi energia- és olajkonferencián Zágrábban.

Az ukrajnai háború okozta energiaválság miatt Horvátország fontos stratégiai ponttá válhat az olaj- és gázellátás terén Délkelet- és Közép-Európa nagy része számára - vélekedett Veselica.

Rámutatott:

az Adria kőolajvezeték (Janaf) a krki Omisalj kikötőből szállítja az olajat Sziszek (Sisak) városába, ahol az útvonal elágazik Magyarország, Szlovákia és Csehország, valamint Szerbia irányába.

A vezeték technikai kapacitása évi 24 millió tonna, de a cég 40 éves fennállása alatt ennek a felénél többel még soha nem töltötték meg a vezetéket. Emellett a Janaf 2,1 millió tonna kőolaj- és 243 000 köbméter olajszármazék tárolási kapacitással is rendelkezik, amely az évtized végéig le van kötve - tette hozzá a szakember.

Kifejtette, hogy az Európai Uniónak további félmillió köbméter tárolókapacitásra lehet szüksége, és elképzelhető, hogy hajlandó lesz beruházni, de korábban egy évbe tellett egy 20 000 köbméteres tartály megépítése. Kérdés, hogy ez most meddig tartana és mennyibe kerülne - figyelmeztetett Veselica.

Ami az olajvezetéket illeti, "a jelenleg szabad 11 millió tonnás szállítási kapacitás súrlódást csökkentő polimerek befecskendezésével 25 százalékkal növelhető, így akár 15 millió tonna éves szállítási kapacitásról beszélhetünk a magyar Mol, a szlovák Slovnaft vagy szerb NIS igényeinek kielégítésére" - mondta.

Bár a Janaf jelenleg elsősorban a tárolókapacitások növelésén gondolkodik, a meglévő nyomvonalon kész további párhuzamos vezetékek lefektetésével növelni szállítási kapacitásait. A cég becslései szerint utóbbi 150-200 millió eurós beruházást igényelne, és rövid időn belül megvalósítható lenne - magyarázta Veselica.

A horvát olajvezetéket üzemeltető vállalat 2022-ben 119 millió euró (44,2 milliárd forint) összbevételt könyvelt el, ami 13 százalékkal több, mint az előző év ugyanezen időszakában volt. Az említett időszakban 41 millió euró (15,2 milliárd forint) nettó nyereséget ért el, 15 százalékkal többet, mint 2021-ben.

A Janaf tagja a mediterrán olajipari csoportnak, a MOIG-nak (Mediterranean Oil Industry Group).

Címlapról ajánljuk

Teljes a patthelyzet a bécsi repülőtéren

Hiába a 36 órás sztrájk, megszakadtak a tárgyalások a szakszervezetek és az Austrian Airlines osztrák légitársaság között. A dolgozók a Lufthansa leányvállalatánál ugyanolyan béreket követelnek, mint az anyacégnél, ahol egyébként a közelmúltban zárult egy sikeres munkabeszüntetés.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.02. kedd, 18:00
Káel Csaba
a MÜPA vezérigazgatója, filmügyi kormánybiztos
Durvul a nyilatkozatháború a moszkvai merénylet körül, újfajta bombát vethetett be Oroszország – Háborús híreink csütörtökön

Durvul a nyilatkozatháború a moszkvai merénylet körül, újfajta bombát vethetett be Oroszország – Háborús híreink csütörtökön

Marija Zaharova, az orosz külügyminisztérium szóvivője azt mondta, az Iszlám Államnak nem voltak meg a képességei egy a krasznogarszkihoz hasonló terrortámadás kivitelezésére, és Ukrajnára és a Nyugatra igyekezett terelni a gyanút. Kirilo Budanov, az ukrán katonai hírszerzés feje úgy nyilatkozott, Oroszországnak legkésőbb február közepe óta tudomása volt a készülő támadásról, ennek ellenére nem tettek semmit. A harkivi rendőrség vezetője szerint Oroszország egy új típusú irányított bombát vethetett be a városban szerdán, az UMPB D-30-at.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×