eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Interest rate financial and mortgage rates concept. Hand putting wood cube block increasing on top with icon percentage symbol upward direction
Nyitókép: marchmeena29/Getty Images

Nagyot fordult a gazdaság és a 2022-es tervezés is az év végére

A koronavírus-járvány okozta 2020-as sokk után a kilábalást hozta a gazdaságban az idei év, de vannak váratlan, kedvezőtlen hatások is. Összeszedtük 2021 legfontosabb eseményeit.

A koronavírus-járvány óriási csapást mért 2020-ban a globális, az európai és a hazai gazdaságra. 2021 év elején – a vakcinák megjelenését követően – azonban már a járvány lecsengésében és ezzel párhuzamosan a gazdaság töretlen fellendülésében bíztak világszerte az elemzők. Ehhez képest 2021 a globális chiphiány, az újabb árupiaci szuperciklus, az infláció megugrása, a deficit növekedése és az egyensúlyi mutatók megromlásának éve lett itthon és világszerte.

Február-márciusban fennakadások mutatkoztak az ellátási láncokban, ezek akkor még még csak egyszeri, átmeneti hatásnak tűntek. A félvezetőgyártás kapacitás problémái több autógyártó itthon és külföldön is leállásra kényszerítettek.

Az elemzők nyáron az is jelezték: idén egy új árupiaci szuperciklus veheti kezdetét. Az alapanyagok árának emelkedése számos termékben már nyár elején megjelent: emelkedésnek indult itthon és a világpiacon is az étkezési és a takarmánybúza ára, a szakmai szervezetek további áremelkedések prognosztizáltak.

Folytatódott az üzemanyagárak emelkedése is, a benzin literenkénti átlagára júniusban érte el az első rekordszintet, amelyet további, a literenként 500 forintot is meghaladó drágulás követett. November közepén végül a kormány lépett, bejelentette, hogy három hónapra 480 forinton rögzítik a normál benzin és a gázolaj árának felső határát.

Nyár közepén a második negyedéves csaknem 18 százalékos GDP-növekedés hatására több elemző felfelé módosította az éves növekedésre a várakozását.

Júliusban a fogyasztói árak még csak átlagosan 4,6 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál. Az éves infláció akkor még lassult az előző havi, júniusi 5,3 százalékhoz képest. Ez azonban még egy nyugodt időszak volt – az őszi hónapokban már a fogyasztói árak emelkedésére figyelmeztetett a jegybank.

Az ősz már esszenciája volt a koronavírus válság okozta elhúzódó problémák negatív hatásainak. A Fitch Ratings Londonban bemutatott friss, felülvizsgált globális előrejelzése rámutatott, hogy a kínálati oldalon kialakult szűk keresztmetszetek miatt a korábban vártnál valószínűleg lassabban növekszik az idén a világgazdaság teljesítménye. A nemzetközi hitelminősítő 2021-re 6 százalékos GDP növekedésével számol globális szinten a korábban várt 6,3 százalékhoz képest.

A felfelé mutató inflációs kockázatok miatt a szigorítás útjára léptek a világ jegybankjai, az MNB is lépett, júliusban 30 bázisponttal 1,2 százalékra emelte az alapkamatot. Az MNB az ősz folyamán alapkamat mellett az egyhetes betéti kamaton is újabb és újabb kamatemeléseket hajtott végre. Így december elején már 3,3 százalék volt az irányadó kamat. Az év utolsó kamatdöntő ülésén pedig újabb 30 bázisponttal 3,6 százalékra emelték az irányadó rátát, ami bő egy hónap alatt már 180 bázispontos szigorítás.

2021 év vége az év eleji optimista elemzések korrekcióját hozta. Az MNB jelezte: a gyors növekedés ellenére a vártnál kisebb mértékben bővül a magyar gazdaság idén és jövőre, míg az inflációs várakozásokban a korábbinál pesszimistább forgatókönyvre kell felkészülni azt követően, hogy szeptemberben 5,5, októberben 6 és fél, novemberben pedig 7,4 százalék volt az infláció.

A költségvetési hiány is jelentősen megugrott az év második felétől. Csak novemberben több mint 1000 milliárd forint terhelte a kiadási oldalt, és így 3900 milliárdra duzzadt a deficit. A fiskális politika azonban decemberben behúzta a féket: egy 350 milliárdos beruházási csomag elhalasztásával. Varga Mihály pénzügyminiszter azt is bejelentette, hogy az eredetileg vállalt 5,9 százalékos GDP-arányos hiánycélt 2022-ben 4,9 százalékra csökkenti a kormány. Vagyis az idei 7,5 százalékos hiány után érdemben nagyobb deficitlefaragásra készül a kabinet.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×