Autózás helyett Ethicoinnokkal kerékpározásra ösztönző applikáció, sharing economy-n alapuló házhoz szállító szolgáltatás, valamit egy, a komposztálás új módját megteremtő innováció is szerepel az ötödik MVM EDISON startup verseny nyertesei között.
A program története során – az idei versenyt is beleszámítva – már több mint 700 pályázat került a zsűri asztalára, az öt év döntőiben szereplő 32 csapat egy egyedi mentorprogramban vett részt, a dobogóra pedig 13 nyertes csapat álhatott az elmúlt fél évtizedben. Idén már két projektérettségi fázisban, számos újragondolt kategóriában – többek közt az iparág jövőjét meghatározó megoldások, fintech-fejlesztések, vagy a jövő otthonait, városait forradalmasító ötletletek –, valamint nemzetközi nevezési lehetőség mellett jelentkezhettek a csapatok.
Az idei döntőbe jutott nyolc csapat egy intenzív, két hónapos képzésen vehetett részt, amelyen az MVM Csoport inkubátorcége, a Smart Future Lab Zrt. szakértői nyújtottak támogatást abban, hogy az ötletfázisnál tartó projektek befektetésre érett, „startup-ready” termékké, szolgáltatássá nőhessék ki magukat. Az érettebb fázisban jelentkező csapatok pedig a MVM Csoporttal lehetséges együttműködés koncepcióját prezentálták a zsűri előtt. A két eltérő érettségi fázisban versenyző csapatokat külön díjazták. A ötlet fázisban három, míg az érettebb fázis kategóriában egy győztes hirdetett a szakmai zsűri.
Az elmúlt évhez hasonlóan idén is az online térben megrendezett döntő ötlet fázis kategóriájában az első helyen az autózás helyett kerékpározásra ösztönző applikációt kínáló Ethicoin végzett, a csapattagok ötmillió forint támogatásban részesültek. A második helyezett az Tourmix csapata lett, sharing economy-n alapuló házhoz szállító szolgáltatásukkal, ők hárommillió forint támogatást kaptak. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a GreenIT csapata állhatott fel, a komposztálás új módját megteremtő innovációjával érdemelte ki az egymillió forint jutalmat. Az érettebb fázisban járó megoldások közül a Labshare ipari validációs tesztek „Airbnb-jeként” szolgáló platformja bizonyult a legjobbnak, így ők ötmillió forint támogatásban részesültek.
A zsűri tagja volt Bertalan Zsolt, az MVM Energetika Zrt. csoportszintű technológiai innovációs igazgatója, Tomaj Balázs, az MVM Energetika Zrt. ügyfél vezérigazgató-helyettese, Sitányi László, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány szakmai és gazdasági vezetője, Hajnal Tamás, a Széchenyi Alapok Zrt. vezérigazgatói tanácsadója, valamint Répássy Zsuzsanna Réka, az ittaSzezon.com alapítója.
Az MVM EDISON 2021 ötlet fázis kategóriájának három nyertes csapata
1. helyezett: Ethicoin
A EthiCoin csapata a legmodernebb fintech megoldások és a fenntarthatóság ötvözetében látta meg a jövőt. Innovatív koncepciójuk alapja egy okostelefonos alkalmazás, amelynek segítségével a felhasználók 50 forint értékű EthiCoinhoz juthatnak minden egyes, autózás helyett kerékpáron megtett kilométer után. A forintosított értékeket pedig a tervek szerint a fenntarthatóságban élen járó üzletekben, illetve partnereknél lehet majd beváltani.
A megoldás a programban résztvevő partnerek számára lehetőséget teremt arra, hogy egyszerűbben találják meg környezettudatos célközönségüket, valamint további társadalmi elismerésre tegyenek szert. Az EthiCoin elfogadója pozitív, törődő, zöld vállalatként jelenhet meg a fogyasztók, ügyfelek előtt, míg a mindennapi felhasználók korábban el nem ismert társadalmi hozzájárulásukat válthatják egyszerűen, némi testmozgás segítségével értékes anyagi javakra. A csapat tervei alapján a jövőben az aktív felhasználók havonta akár több mint 10 ezer forintnak megfelelő értékben vásárolhatnak majd a fenntarthatóság jegyében készült termékek, szolgáltatások közül.
Csapattagok: Nagy Márton, Ruttkay Zoltán
2. helyezett: Tourmix
Az EU-ban a légszennyezés jelenleg napi ezer ember haláláért felel. A globális szén-dioxid-kibocsátás 15 százaléka pedig a közúti szállításból származik. A fuvarozás óriási károsanyag-kibocsátásának problémája egyre több embert érint, és egyre többen szeretnének tenni ellene. A TourMix csapata által megálmodott szolgáltatás az e-kereskedelem logisztikájának zöldebbé tételével veszi fel a harcot a légszennyezés ellen. Ehhez a sokak által már ismert sharing economy-t, azaz a megosztáson alapuló, közösségi gazdaság erejét – amely sokaknak ismerős lehet akár a szállás-, akár az autómegosztó platformok miatt – használják fel. A fiatalok által megálmodott alkalmazás a házhozszállítást forradalmasítaná a közösség bevonásával. Megoldásuknak köszönhetően a csomagrendelés akár 30 perc alatt megérkezhet, míg a környezeti terhelés egy átlagos kézbesítési folyamathoz képest jelentősen alacsonyabbá válhat.
Csapattagok: Bagdy Márk, Márky András
3. helyezett: GreenIT
Egy átlagos magyar háztartás évente 65 kilogramm élelmiszert pazarol el. Ezzel nem csupán az adott termék, hanem az előállításukhoz felhasznált erőforrások, például a víz és az áram is elveszik. A lakásban élők számára ráadásul a zöld hulladék kezelése gyakorlatilag lehetetlen, a keletkezett szervesanyag-hulladékot a legtöbben a kommunális szemetesbe helyezik. A szerves hulladék nem megfelelő kezelése során metán és szén-dioxid is keletkezik, amelyek a klímaváltozásért felelős üvegházhatású gázok közé tartoznak.
A greenit célja, hogy az embereket a zöld hulladék gyűjtésére, és annak újbóli felhasználására ösztönözze, ehhez pedig a komposztálás egy egészen új módszerét kínálják megoldásként. Ötletük megfékezné az élelmiszerpazarlást, illetve a keletkezett zöld hulladékot visszaforgatná a természetbe. A fiatal egyetemistákból álló csapat egy zöld és fenntartható jövő megteremtésén dolgozik, ötletük megvalósításában személyes motivációjuk és szorgalmunk jelenti a legnagyobb segítséget.
Csapattagok: Török Máté, Pfeff Dóra Kata
Az MVM EDISON 2021 éretebb fázis kategóriájának nyertes csapata
1. helyezett: Labshare
Önvezető autók, ember nélküli gyárak – ezekhez a termékekhez 2021-ben is nehéz, illetve költséges megfelelő validációs laboratóriumokat találni.
Az autóipari és elektronikai ipari termékeket piacra vitel előtt validációs teszteknek kell alávetni. Egy autóipari termék esetében egy ilyen tesztsorozat ára meghaladhatja az egymillió eurót. A teszteket a legnagyobb cégek is rendszeresen külső erőforrások felhasználásával valósítják meg. A megfelelő jogosultsággal és képességgel rendelkező laborok felkutatása időigényes, a tesztek végrehajtásához gyakran hónapokig kell sorban állni, a piaci árak között pedig nagyságrendi különbségek is lehetnek.
A Google-keresés, telefonos érdeklődés, e-mail-es nyomkövetés már a múlté. A LabShare egy kézben, a „one-stop-shop” elvén ad megoldást a fejlesztő cégeknek, egyben növeli a laborok láthatóságát és forgalmát. A csapat a B2B piacterek ötlete alapján nyújtana megoldást az iparágnak egy agilis online kereső, nyomon követő és szolgáltató megoldással.
Csapattagok: Bakos Levente, Dr. Gyenes Dávid, Lóth Ágoston