Ez a teljes kkv-szektort érintő jelenség. Az első generációs vállalkozók kiöregedése miatt most valóban sok cég van a piacon – tudta meg az InfoRádió Szabó Pétertől, a Sberbank KKV-területvezetőjétől. Van, amikor a meglévő tulajdonosi kör nem tudja, nem akarja tovább vinni a vállalatot, már nem akar korlátja lenni a sikernek, de vannak olyan esetek is, amikor a korábbi tulajdonos bent marad a vezetésben.
A szakértő szerint alapvetően három vásárlói típus van. Gyakran a menedzsment maga akar tulajdont szerezni, tehát belülről jön a vásárlás. Vannak szakmai befektetők, például versenytársak, beszállítók, vevők, akik lehetőséget látnak az általuk ismert cég megvásárlásában. És vannak a pénzügyi befektetők, befektetési alapok vagy tehetős magánszemélyek, akik a vagyonukat szeretnék gyarapítani.
"A vásárláshoz a saját tőke mellett a kereskedelmi bankokban elérhető úgynevezett tőkeátviteles cégfinanszírozás, illetve az utóbbi egy-két évben állami tőkealapok is nyújtanak direkt forrást ahhoz, hogy a generációváltás megtörténjen" – mondta Szabó Péter.
A cégérték meghatározására három módszer van a piacon:
- a saját tőkealapú megközelítés
- a diszkontált cash-flow módszer
- a leggyakoribb az EBITDA-szorzós ráta.
Egy tranzakciónál komoly tanácsadói háttér szükséges az értékeléshez, a pénzügyi, jogi és adózási átvilágításhoz. Az eladó és a vevő oldalán is komoly jogászi segítség kell és természetesen a finanszírozó fél, jellemzően bank – mondta Szabó Péter.