Figyelmeztetést adott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján a Crypto World Evolutionra (CWE), amely piramisjáték egyes jegyeit hordozó multi level marketing (MLM) terméket reklámoz a közösségi médiában magyar magánszemélyeknek.
A jegybank közleménye kiemeli: a CWE olyan, a kriptovaluták kereskedéséhez szükséges szoftvereket és egyéb szolgáltatásokat kínál, amelyekhez hasonlóak ingyenesen, vagy jóval olcsóbban is elérhetők a piacon.
Az MNB kiemelte: az interneten nem található hiteles adat arra vonatkozóan, hogy a kereskedő robot, vagyis a szoftvertermék folytat-e tényleges kereskedést, illetve az esetlegesen elért hasznot a befizetők valamilyen módon tudják-e realizálni.
MLM-értékesítés - a piramisjáték ismertetőjeleivel
Az interneten elérhető weboldalakon bemutatott koncepció szerint a CWE, mint MLM rendszer keretében alapvetően a beléptetett új személyek arányában érhető el jövedelem. Ez a szisztéma leginkább a piramisjátékokban terjedt el, ahol a rendszer egyetlen bevétele az új belépők befizetései. Ennek alapján a CWE valódi tevékenysége arra irányulhat, hogy minél több ember számára értékesítsék a termékeiket, illetve ezek a személyek további értékesítéseket valósítsanak meg.
Az MNB piacfelügyeleti tapasztalatai alapján előfordul, hogy
a szervezők valamilyen kriptovalutához köthető tevékenységet végzőként hirdetik magukat, valójában azonban MLM rendszert - adott esetben piramisjáték-sémát - működtetnek, amelyben a kriptovalutáknak nincs szerepe, vagy az elenyészően csekély.
E kockázatok miatt jelentős az esély, hogy a befektetők végleg elveszthetik befektetett tőkéjük egy részét vagy egészét.
A jegybank szerint a befektetés előtt érdemes a kockázatok értékelésén túl megbízható és valós információkat szerezni az adott tevékenységről, az érintett kriptovalutáról és annak üzemeltetőjéről. Továbbá azt is javasolja, hogy kérdezzenek rá a befektetési döntést ajánló személynél, vagy a szervezőnél a befektetéssel járó kockázatokra, lehetséges veszteségekre és az értékesítési, valamint az ügyletből történő kiszállási lehetőségekre. A közösségi médiában megjelenő - jellemzően szponzorált - tartalmakban szereplő információk gyakran elégtelenek a megalapozott befektetői döntések meghozatalához - tette hozzá az MNB.