2015 óta uniós jogszabály írja elő, hogy a banki ügyfeleknek teljeskörű azonosításon kell átesniük. Magyarországon 2017. június, 26-án lépett életbe a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény, mely két éves átmeneti határidőt szabott a végrehajtáshoz, ez idén jár le – tájékoztatott Binder István.
Az MNB felügyeleti szóvivője hangsúlyozta: a jogszabály
egyaránt érinti a lakossági és a vállalati ügyfeleket, de azokat is, akik életbiztosítással rendelkeznek, valamint az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári ügyfeleket is.
Ha nincs meg az azonosítás, június 27-től nem lehet műveleteket kezdeményezni a bank- vagy egészségbiztosítási kártyával, illetve a bankszámlán sem történhet változás.
Maga az adategyeztetés egy párperces folyamat:
az ügyintéző lefénymásolja a személyi igazolványt, a lakcímkártyát, illetve ki kell tölteni egy nyilatkozatoz. De postán vagy e-,mailen is el lehet küldeni ezeket a dokumentumokat. Fontos, hogy a küldő e-mail cím megegyezzen a banknak megadottal – emelte ki az MNB felügyeleti szóvivője, hozzátéve: egyes intézmények már online élő videókapcsolattal is lehetséges a folyamat. A bank eldöntheti, hogy mely lehetőségeket biztosítja.
Binder István hangsúlyozta: egyelőre az azonosítást csupán az ügyfelek kevesebb, mint fele végezte el.