A termékek fogyasztói árába is rögtön beépül, így a vásárlók bőrükön is érezhetik azt, ha a jelenlegi adóváltoztatási terveknek megfelelően 2019-től jelentősen, 20 százalékkal nő az egészségtelennek tartott termékekre kirótt népegészségügyi termékadó – közölte egy kerekasztal-beszélgetésen a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke, Sánta Sándor.
Az áfához hasonlóan a népegészségügyi termékadónak is rá kell kerülnie a számlázott árra. Az adóval az volt a cél, hogy a megemelt árak csökkentsék a fogyasztást - mondta Sánta Sándor. Hozzátette azt is, hogy az elmúlt öt-hét évben az adó ellenére sem mutatkozott csökkenés a fogyasztásban, sőt inkább növekedés volt tapaszalható.
"Szerintünk inkább edukálni kell a fogyasztókat, hogy inkább vásároljanak olyan terméket, amelyek minőségi alapanyagokból készülnek"
- hívta fel a figyelmet Sánta Sándor.
A szövetség vezetője szerint az iparágban tevékenykedő kkv-kat ellehetetleníti az újabb adóteher, az adónemet aránytalanságai miatt a gyártói tömörülés diszkriminatívnak tekinti.
Bizonyos cukorkák fogyasztása folyamatosan növekszik
Sánta Sándor elmondta, az utóbbi időszakban egyre nő bizonyos cukorkák iránt a kereslet.
Magyarországon a teljes édességpiac polci áron számítva 250 milliárd forint fölött van, ezen belül 28 milliárdot adnak a cukorkák. Az egyik szegmens növekszik, a másik pedig csökken:
a kemény cukorkáknál csökkenő tendenciát látunk, a puha cukorkák - főleg a gumicukrok - növekszenek
- jegyezte meg a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke.
Az elnök kifejtette, hogy a magyar vásárlók havonta néhány száz forintot költenek erre az édességre, így a magyarországi átlagos édességfogyasztás továbbra is jóval az európai szint alatt van.