eur:
393.75
usd:
365.31
bux:
0
2024. március 29. péntek Auguszta
Dízelautó-temető lehet Magyarország

Dízelautó-temető lehet Magyarország

Valós veszély, hogy szabályozás hiányában Magyarország a német városokból kitiltott dízel üzemű gépkocsik temetőjévé válik - közölte a Portfolio elemzője, Szandányi Levente. A lipcsei szövetségi bíróság ugyanis úgy döntött úgy, hogy ki lehet tiltani az Euro 6-osnál régebbi dízeles autókat a szennyezett levegőjű német városokból. Az elemző szerint nem jelent valós alternatívát a kocsik dízelüzemének átalakítása sem.

Ki lehet tiltani az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű városokból Németországban a szövetségi közigazgatási bíróság kedden kihirdetett döntése alapján. Az önkormányzatok a hatályos jogszabályok alapján megtilthatják a dízelüzemű járművek használatát azzal a céllal, hogy a település levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, de ügyelniük kell az arányosság elvének betartására, és csak végső megoldásként rendelhetik el a tiltást.

Szandányi Levente, a Portfolio elemzője két fontos tényezőre hívta fel a figyelmet:

  • Arányosság, vagyis csak akkor lehet a kitiltó döntést meghozni, ha nincs más megoldás
  • Nem azonnal kell végrehajtani az ítéletet, hanem hagytak időt.

A szakértő emlékeztetett arra, hogy elindult már egy folyamat a dízelautók keresletében. A 2015-ös dízelbotrány kirobbanása óta látszik, hogy egyre kevesebb ilyen járművet lehet eladni, és erős volt a félelem a kitiltás miatt is. Ez a döntés negatív hatással lehet, és már nem lesz annyira keresett a dízelautó, mint eddig – mondta Szandányi Levente.

Emellett az várható, hogy a kitiltható, vagyis Euro 6-osnál régebbi autók ára csökkenni fog, mert nem veszik meg azok, akik behajtanának a belvárosba.

A bírósági ítélet után már nem jelent megoldást a kocsik dízelüzemének átalakítása sem – emelte ki.

Ha ezeknek az autóknak az ára Németországban még alacsonyabb lesz, akkor

várhatóan a mostaninál is nagyobb mértékben zúdulnak rá a hazai használtautó-piacra,

ha nem változik a szabályozás. Ebben az esetben valós félelem, hogy Magyarország dízelautó-temetővé válhat – vélekedett a szakértő.

A Portfolio.hu-n megjelent elemzés szerint ez a trend komoly károkat okozna egyrészt a hazai importőröknek, másrészt jelentős környezetkárosító hatással is járna, kiemeltképpen az öreg járművek esetében.

Szandányi Levente szerint megoldást jelenthetne az a korábban bedobott ötlet, amely alapján meg kellene drágítani az Euro 5-nél rosszabb környezetvédelmi besorolású használt autók (8-10 éves kocsik) behozatalát Magyarországra. De ésszerű változtatás lenne az is, hogyha végre Magyarországon is bevezetnék a szén-dioxid alapú adóztatás, mind a használt autók, mind pedig az új autók esetében, ennek köszönhetően ugyanis jelentős tisztulás kezdődhetne meg a járműpiacon. Továbbá a kintről behozott használt autók számának csökkentésében komoly szerepet játszhatna, hogyha sikerülne végre visszaszorítani az áfa-visszaéléseket is.

Címlapról ajánljuk
„Ne bántsuk már tanulással a gyereket” – pszichológus a tavaszi szünetről

„Ne bántsuk már tanulással a gyereket” – pszichológus a tavaszi szünetről

Játék a szabadban, sok mozgás, esténként társasjáték, ébredés csörgőóra nélkül, nyugodt reggelik és lazább időbeosztás – ezt javasolja a szülőknek a tavaszi szünet idejére a gyermekpszichológus. Gyarmati Éva szerint a tananyag pótlásának nem ez az ideje, a tankönyvek csak a szünet utolsó délutánján kerüljenek elő.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.02. kedd, 18:00
Káel Csaba
a MÜPA vezérigazgatója, filmügyi kormánybiztos
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×